Als je beweert dat customer obsession een van je drie kernwaarden is, dan moet je daar ook naar handelen. Dus toen bestaande klanten en nieuwe bureaus feedback hadden over onze kalender van onze planning-software, gingen we daar serieus mee aan de slag. Hoe we dat hebben gedaan en wat het resultaat is, lees je in deze blog.
Met clevergig heb je altijd inzicht en overzicht hoe de zaken ervoor staan. Maar eerlijk is eerlijk, als je twintig, dertig, misschien wel veertig diensten op een dag inplant, werd de weekweergave van onze kalender toch wel wat rommelig. Ook kregen we feedback van planners dat ze graag een beter overzicht wilden. En wel van de drie zaken die nodig zijn om voor hen de puzzel compleet te maken:
De oude kalenderweergave
Terug naar de tekentafel
Wij luisteren altijd naar feedback en wilden hier dus mee aan de slag. Maar de vraag is dan natuurlijk: hoe moet het er precies uit gaan zien. We zijn letterlijk teruggegaan naar de tekentafel. Met pen en papier zijn we aan het tekenen geslagen. Zie hieronder de allereerste versies.
Ook hebben we klanten gevraagd naar hun ideeën. Zo zijn we stapje voor stapje gekomen tot een conceptontwerp.
Dat concept – dat nog niet functioneel was, maar er wel uitzag zoals wij dachten dat het moest worden – hebben we aan een groep klanten laten zien tijdens een webinar. Daarin zeiden we: "Dit is wat we hebben bedacht. Wat vinden jullie ervan?"
De mening was onverdeeld positief. Iedereen vond ons voorstel een enorme verbetering ten opzichte van de bestaande situatie. Natuurlijk waren er ook aanscherpingen. Zo hadden we in het oorspronkelijke ontwerp de gevulde diensten bovenaan staan, in het blauw, en de open diensten en diensten in concept in het grijs en oranje daaronder. De feedback van de gebruikers was dat je als planner vooral wilt weten met welke diensten je nog aan de slag moet, die wil je als eerste zien. Op basis van de feedback hebben we ons ontwerp aangepast. Toen zijn we pas daadwerkelijk de aanpassingen in de software gaan aanbrengen.
Customer obsession is een van onze drie kernwaarden. Wij willen onze klanten helpen succesvol te worden en hun doelen te bereiken. Dat dwingt ons om een goed product met een goede dienstverlening neer te zetten. Maar dat doen we niet alleen. Een partnerschap aangaan in plaats van slechts leverancier zijn: dát is zakendoen anno 2019. Dat betekent dus dat we onze klanten en hun feedback serieus nemen.
Per 12 juli is onze nieuwe kalender live. Twee weken lang hebben onze gebruikers toegang tot beide versies van de kalender. Ondanks dat de nieuwe kalender een verbetering is ten opzichte van de oude, zijn er toch klanten die nog gehecht zijn aan de oude weergave. Op deze manier kunnen ze eraan wennen. We hebben ook overwogen om de oude weergave te behouden. Maar een andere van onze drie kernwaarden is eenvoud. Meer is niet altijd beter, soms moet je ook dingen uit je product weghalen. Dus na twee weken zal alleen de vernieuwde kalender nog beschikbaar zijn.
Dat wil echter niet zeggen dat deze kalenderweergave in steen is gebeiteld. Wij blijven altijd op zoek naar verbetering en zien dit niet per se als de versie die 100% af is. We lanceren eerst de Volkswagen. Prima wagen toch? Maar we weten dat als mensen eenmaal deze kalender gaan gebruiken er vragen en tips komen. Die gaan we verzamelen en die nemen we weer mee in de volgende versie. Zo gaan we op weg naar de Ferrari. Maar ondertussen kun je al wel lekker rijden. VROEM VROEM 🏎️ 🏎️
De nieuwe kalender biedt een gecombineerd overzicht van status van diensten, van wie waar is ingepland en wie nog beschikbaar is. Doordat je eindeloos naar beneden kunt scrollen kun je nu wel op een overzichtelijke manier die 20, 30 of 40 diensten per dag kwijt. Verder kun je de bovenste of onderste sectie inklappen, bijvoorbeeld als je alleen de gevulde diensten wilt bekijken. Ook staat in de linkerbalk niet meer de tijd, zoals dat traditioneel gezien in de Outlook- en Google-kalender het geval is. Je ziet blokjes van diensten, die uiteraard wel in volgorde van tijd staan maar de grootte van het blok is niet meer afhankelijk van de lengte van de dienst.
Ben je nieuwsgierig hoe onze nieuwe kalender werkt? Maak gerust een proef account aan en ervaar het zelf!