Casestudie

De Sjouwers: 50% groei in het eerste halfjaar

Nadat we onze apparatuur naar de bovenste verdieping van een prachtig gebouw in het hart van Utrecht hadden gesleept, bereikten we De Sjouwers. Dit bedrijf is bijzonder inspirerend omdat het is gestart door een van de jongste ondernemers in ons klantenbestand. Vince was pas 16 toen hij, samen met enkele vrienden, zijn vriend assisteerde bij de verhuizing en op het idee kwam dat handenarbeid een leuke bijbaan zou kunnen zijn om wat bij te verdienen. Daarom plaatsten ze een advertentie op Marktplaats waarin ze hun diensten als verhuisassistent aanboden.

Over De Sjouwers

LOGO-1Vince is nu '24 jaar jong' en heeft een zakenpartner. Samen startten ze ongeveer een jaar geleden een serieus uitzendbureau, dat hulp bood bij de verhuizing voor freelancers, particulieren en bedrijven. 'We doen nu veel in de bouw. Geschoolde werknemers zijn erg schaars. We proberen de werklast van geschoolde werknemers te verlichten door het handwerk op ons te nemen. We zorgen ervoor dat de materialen op de juiste plaats staan, zodat ze direct aan de slag kunnen. Daarnaast doen we veel aan het opzetten van evenementen. In principe helpen we dus bij het verhuizen in de breedste zin van het woord. Overal waar handarbeid nodig is, kun je ons bellen, 'zegt Vince.

Hoe was de planning gemaakt voordat je begon met het gebruik van clevergig?

Voordat mijn zakenpartner kwam, zaten alle taken in mijn hoofd, en ik vroeg de jongens in het zwembad via WhatsApp of ze het werk konden doen. Ik moest toen onthouden wie 'ja' zei. Een paar dagen voordat de opdracht was gepland, heb ik een groepschat gemaakt en alle informatie naar de jongens gestuurd die daarheen zouden gaan. Het zat allemaal in mijn hoofd en was helemaal niet schaalbaar. Het werkt misschien als je het naast je werk doet en een of twee opdrachten per week hebt, maar als je een serieus bedrijf wilt, is het gewoon niet genoeg.

Is de planning altijd vlekkeloos verlopen? Hebben mensen snel gereageerd?

Omdat ik het altijd in mijn hoofd had, wist ik bijvoorbeeld wie op welke dagen beschikbaar was. Het grootste probleem was dat ik toen 10-20 jongens had die ik een bericht zou sturen. Het was altijd een kwestie van onthouden wie beschikbaar was en wie het leukst vond om waar te werken. Een jaar geleden besloten we het serieus te nemen: een grote pool opzetten, bedrijven actief benaderen en onszelf promoten. Toen moesten we op zoek naar iets dat ons daarbij kon helpen. En zo hebben we Clevergig gevonden.

DSC00240


Welke impact heeft clevergig op jouw bedrijf?

We hebben een beter overzicht van alle planningen, inclusief alle informatie en briefings. En dat allemaal in één systeem, in plaats van alles via WhatsApp. Dit bespaart veel tijd en het belangrijkste aspect is de schaalbaarheid. Voor ons is het een belangrijk voordeel dat bijvoorbeeld de tijdregistratie ook via de app gebeurt en we via de app rapporten kunnen genereren. Dat is makkelijk voor de loonadministratie. Je bespaart hier veel tijd. Voordat we met clevergig begonnen, moest ik alle freelancers na de opdracht een bericht sturen met de vraag hoe lang hun pauze was en hoe lang ze uiteindelijk hebben gewerkt. Ik heb het bijgehouden in een Excel-bestand zodat ik ze later kon betalen. Nu wordt alles vanuit één centraal punt beheerd, en dat is een groot voordeel.

Hoeveel is De Sjouwers gegroeid sinds je begon met clevergig?

We groeiden met 50% in de eerste zes maanden. Het doel is om binnen een jaar opnieuw te verdubbelen. We zijn begonnen met een pool van 20 mensen, en nu hebben we er meer dan honderd.

Hoe reageert jouw flexibele pool op de samenwerking met clevergig?

We hebben eigenlijk alleen studenten in dienst. Dat is een unieke groep; ze willen megaflexibel werken. Je kunt het nu zien met apps zoals Temper en dergelijke, dat ze door de app kunnen scrollen en kijken of ze die dag willen werken. Dat kunnen ze in clevergig ook doen, dus dat werkt heel goed. Ze kunnen zien met wie ze gaan werken, voor welke klant en wat voor soort baan het is. Hierdoor kunnen ze selectief zijn in de opdrachten die ze accepteren. Bovendien is het registreren van uren voor hen erg handig.

DSC02120
Zou je Clevergig aanbevelen aan vrienden of collega-bedrijven?

Ja, zeker. Het werkt heel gemakkelijk, de ondersteuning is goed, duidelijk stappenplan. Andere softwarebedrijven zijn waarschijnlijk ook met dingen bezig, maar je weet nooit precies waar ze mee bezig zijn. Het mooie van clevergig is dat het duidelijk is. Ik zou het zeker aanraden.

We vonden het geweldig om De Sjouwers te kunnen bezoeken. Zo'n energiek, jong bedrijf verdient ons respect en onze waardering. We zijn blij dat het bedrijf, onder andere met hulp van clevergig, in het eerste halfjaar met 50% heeft kunnen groeien en hopen dat het vanaf hier alleen maar sneller gaat. Bedankt, Vince, voor het interview en je hulp om onze spullen naar beneden te dragen. Clevergig goedgekeurd!

Om het interview met Vince in het Nederlands te bekijken, klik hier 👇


Probeer onze planningssoftware

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest met onze toonaangevende software.