Met de welkome economische groei dienen zich bijna logischerwijs nieuwe uitdagingen aan. Om een probleem maar een positieve naam te geven. Want de aanhoudende groei in de uitzendbranche en de continu bewegende arbeidsmarkt zorgen er ook voor dat het steeds lastiger wordt om de welbekende juiste mensen op die net zo juiste plaats te krijgen.
En als uitzender, is dat nu precies jouw taak. Die mensen wel vinden. En hoewel de Gouden Tip (net als goed personeel) helaas niet voor het oprapen ligt, hebben we wel een aantal handige aandachtspunten voor je op een overzichtelijk rijtje gezet.
- Kijk verder dan die spreekwoordelijke neus lang is. Buiten werklozen die op zoek zijn naar een job, of jongeren die een bijbaantje willen, zijn er zoveel meer mensen die wat voor je kunnen betekenen. Denk aan de honderdduizenden freelancers die wat extra werk ontzettend goed kunnen gebruiken. Immigranten die met de juiste training en ondersteuning een meerwaarde voor je kunnen zijn. Of moeders en senioren die nog graag aan de slag willen.
- Zet je marketing effectief en gericht in. Het gaat er niet zozeer om hoeveel mensen je bereikt, maar om wie je bereikt. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Welke websites, festivals en andere bijeenkomsten bezoeken ze? Interesseer je in de doelgroep. Ga naar events. Of organiseer er zélf een.
- Wees duidelijk en helder over je eigen positie. Waar ligt jouw specialisme? Of beter nog: hoe onderscheid jij je van de rest? Ben je simpelweg de beste, de goedkoopste of heb je een specialisatie waar niemand omheen zou moeten kunnen? Weet waar je voor staat. En laat jouw klant - en de uitzendkracht - dat ook weten.
- Zorg voor content marketing en social presence. Oftewel: online visibility. Dat klinkt niet alleen tijdrovend. Dat ís het ook. Maar online is wel waar het gebeurt. Waar werkzoekenden zich oriënteren. En om via Google gevonden te worden, heb je anno 2017 nu eenmaal meer nodig dan een leuke website.
- Investeer in je uitzendkrachten en beschouw ze als volwaardig onderdeel van je team. En dat gaat dus verder dan het verlenen van alleen een tijdelijke job of een paar losse diensten. Zorg voor goede training en ontwikkelingsmogelijkheden. Bied perspectief. Bijvoorbeeld met een een loopbaantraject bij verschillende interessante werkgevers. Kost dit marge? Yupz. Maar er is voldoende werk - en dus omzet - om te investeren, en je zo te onderscheiden van de massa.
Conclusie
Met een goede voorbereiding, een gezonde dosis inlevingsvermogen en vooral de wíl om je te onderscheiden door simpelweg beter te willen zijn dan de rest, kunnen zowel de branche als jij als uitzender nóg harder groeien. Als je maar weet hoe en waar je die juiste mensen vindt.