Als we de blogs en posts op sociale media mogen geloven, is het einde van het jaar het moment om vooruit te kijken: met voorspellingen over de nieuwste trends en wat voor spannends het nieuwe jaar nog meer gaat brengen. Maar - dachten wij - even stilstaan bij wat er al is gebeurd is ook weleens goed.
Want als 2017 ons iets heeft geleerd, is het dat er veel kan veranderen in een jaar (of een half jaar). En wij bij clevergig zijn nu eenmaal eigenwijs en doen dingen graag net even anders. Dus blikken we, juist nu dat veelbelovende 2018 al begonnen is, gewoon nog even terug op het afgelopen jaar: hierbij onze eigen kort-maar-krachtige nieuwjaarsconference.
Voorbeeld van onze eenvoudige planningtool voor uitzenders (waar we trots op zijn): overzicht van het rooster
Er was eens…
Begin 2017, een jaar geleden: toen was clevergig zoals je het nu kent nog in de maak! We bestonden op dat moment in de hoofden van founding father Michel Pilet en onze collega’s in Kiev, het team briljante developers en designers achter onze mooie tool.
Maar de naam clevergig is wel meer dan een jaar oud: zo’n 2,5 jaar geleden bedacht Michel die. En over een paar maanden is het 2 jaar geleden dat we officieel werden geboren als bedrijf bij de KvK. Op dat moment was onze vier-eenheid van co-founders (Michel samen met Elvire, Jack en Mario) constant druk bezig met het verder uitdenken en ontwikkelen van het product clevergig.
Gelukkig waren zij niet de enige vier die blij werden van hun harde werken en visionaire ideeën: ook anderen zagen een toekomst in clevergig. En zo lukte het ons begin vorig jaar om in een financieringsronde precies die funding binnen te halen die we nog nodig hadden om de tool klaar te maken voor de markt (oh yeah).
Knappe koppen
Dit zijn de gezichten achter clevergig, onze vier founders (waar we trots op zijn) :
De tweede helft
In mei 2017 was het dan zover: de eerste versie van de clevergig planningtool zag het licht. Toen begon Michel ook met de eerste ‘are we a fit’-gesprekken. Oftewel: hij ging op zoek naar klanten. En naar een paar gezellige en hardwerkende collega’s. Die laatste waren snel gevonden: aan het einde van de zomer was er een fit met Dion en Floris, onze product specialists.
Even later verhuisde het driekoppige team naar onze huidige headquarters, waar we het nu tussen het harde werken door nog steeds heel gezellig hebben. Sinds begin oktober schuif ook ik daar bijna dagelijks aan met mijn laptop, om onder andere deze blog en de online marketing te regelen.
Nog een hoogtepuntje waar we trots op zijn: het leuke interview met SKEPP (dat je hier leest), die ons hielpen een mooi, nieuw kantoor te vinden!
Samen sta je sterk, zonder grenzen
Hoe je dat in het Oekraïens zegt, hebben we helaas nog niet geleerd. Maar gelukkig doen wij de wekelijkse teammeetings met clevergig in het Engels. En onze acht Oekraïense collega's zitten wel in hartje Kiev, werken scrum en zijn een uur ahead of onze tijdzone, maar verder zijn we één compleet team, op één (digitale) lijn. Is er een bug in de software, dan geven we die meteen door en gaan de developer-jongens ermee aan de slag. En willen we de lay-out van de website of app net even anders, dan regelen de designers dat in de herkenbare, heldere clever-stijl.
Benieuwd naar ons volledige team? Hier zie je alle mensen die clevergig maken
'clever - hoe?'
In de herhaling: wat we doen
Kleverig, cleverig, cleverdig: we hebben al veel creatieve versies van onze naam voorbij horen en zien komen. Maar het is dus clevergig, of zoals collega Floris het aan de telefoon vaak uitlegt: ‘het Engelse woord voor slim en dan ‘gig’, g-i-g’. Opgericht met het oog op de opkomst van de gig economy.
Wat houdt de gig economy ook alweer in?
Steeds meer werknemers kiezen ervoor om meerdere bronnen van inkomsten naast elkaar te hebben, en verschillende projecten, klussen of gigs tegelijk aan te nemen. Bijvoorbeeld de studenten die in grote steden rondfietsen als maaltijdbezorgers voor Deliveroo en daarnaast nog een bijbaan hebben. Bij bedrijven zie je dezelfde ontwikkeling: steeds vaker bestaat een deel van hun personeel uit een zogenaamde flexibele schil. In 2017 heeft de groei van het aantal zzp’ers, uitzendkrachten én uitzendbureaus dat wel duidelijk gemaakt.
Hallo, uitzendbureaus
Bij clevergig geloven we dat die veranderde arbeidsmarkt en gig-economie ‘here to stay’ zijn. Dan kun je daar maar beter op voorbereid zijn, vinden wij. Om bedrijven te helpen in te spelen op die veranderingen in de arbeidsmarkt en hun flexibele personeelsbestand te managen, hebben we heel slimme planningsoftware ontwikkeld.
En wat we het afgelopen jaar hebben geleerd van onze tool, toen die eenmaal klaar was om de markt op te gaan: vooral uitzendbureaus die hun krachten uitzenden voor kortere, flexibele diensten bij wisselende opdrachtgevers worden er blij van. Namelijk voor het maken van de dagplanning of het inplannen van losse diensten voor hun flexpool.
Less is more (behalve als het om nieuwe klanten en features gaat)
Eenvoud vinden we heel belangrijk. Er is genoeg planningsoftware die enorm uitgebreid is, maar ook best ingewikkeld om te zien. Laat staan om te gebruiken. Daarom kijken wij altijd eerst naar gebruikersgemak (en dat zullen we ook in 2018 blijven doen, beloofd).
Dat betekent gelukkig dan weer niet dat onze software het afgelopen jaar helemaal hetzelfde is gebleven: eind vorig jaar mochten we filters en nachtdiensten nog als nieuwe features aan de clevergig-tool toevoegen. En messaging, niet te vergeten! Dus WhatsApp is nu echt helemaal overbodig, voor het maken van je personeelsplanning dan. Maar er staan nog veel meer mooie updates op onze planning voor 2018 (geen spoilers), spannend!
Waar we de laatste paar maanden van 2017 ook heel blij van zijn geworden: de toffe uitzendbureaus die we er als verse clevergig-klanten bij hebben gekregen (daarover binnenkort graag meer). Win-win dus. En een beetje cliché is oké: zonder jullie waren we hier niet gekomen! In 2018 blijft ons motto gewoon heel bescheiden the sky is the limit; we hebben er zin in!
Vind je ons leuk? Ons volgen én volgende blogs automatisch voorbij zien komen kan via LinkedIn:
Of like clevergig op