clevergig blog

Je personeel plannen in 2018: zo kan het ook

Geschreven door clevergig | 17-okt-2017 7:49:03

Omdenken: we kunnen wel met weemoed (en hier en daar een tikkeltje melancholie) terugverlangen naar de tijden dat werknemer A op dinsdag tot en met zaterdag werkte, en werknemer B de maandag tot en met vrijdag pakte. En dat beide personen dan heerlijk ontspannen zo’n beetje de helft van de tijd aan het wachten waren op echte drukke periodes. Maar die tijden veranderen nu eenmaal.

En snel ook. En in plaats van mijmeren dat ‘vroeger alles beter/makkelijker/ duidelijker was’, kunnen we ook gewoon blij zijn. Dat er spannende tijden aan zitten te komen. Dat de arbeidsmarkt leeft. Bruist. En er continu een nieuwe uitdaging voor de deur staat.

On demand delivery

Het is inmiddels onontkoombaar: we leven in een wereld waarin praktisch iedere consument fan van Queen lijkt te zijn. I want it all, and I want it now. Deze on demand-mentaliteit vraagt van leveranciers en dienstverleners meer dan flexibiliteit. En inzet van voldoende personeel. En inderdaad, ook nog eens op precies de juiste momenten. Maar ja. Hoe dan?

  • Dankzij de voortdurende digitalisering van de arbeidsmarkt hebben we beschikking over steeds meer data. En deze data helpen ons de aankomende pieken weer steeds beter te voorspellen. Maak dus gebruik van kennis en ervaringen die je hebt opgedaan, en van bestaande algoritmes, om slimmer en effectiever te kunnen roosteren.
  • Een stap verder dan alleen mensen op piekmomenten op laten komen draven, is om het invullen van de uren aan de werknemers zelf over te laten. Natuurlijk betekent dit niet dat je carte blanche geeft, en maar kijkt wie er eventueel zin heeft om een keer te komen werken.
  • Zorg dat het aantrekkelijk wordt voor de werknemer om juist op de piekmomenten aanwezig te willen zijn. En vrij te nemen als er ook niet veel gebeurt op de betreffende werkvloer. Ook nu kun je weer gebruik maken van diverse algoritmes die ontwikkeld zijn om de voorkeuren van werknemers te matchen met de wensen van de werkgevers.
  • Zet de juiste mensen in, op de juiste job. Dat klinkt niet alleen logisch, dat is het ook. Maar merkwaardig genoeg gebeurt dit in real life opvallend weinig. Er zijn algoritmes in ontwikkeling die werk koppelen aan de best beschikbare optie. En dit, beste werkgevers, is de absolute toekomst.

    Een simpel voorbeeld: over niet al te lange tijd kan bijvoorbeeld een defecte lift zelf een boodschap uitzenden naar de dichtstbijzijnde elektricien om gerepareerd te worden. Just wow.

Durf te veranderen

Het is een terugkerend thema in onze blogs: maar durf echt te veranderen. Test, probeer en leer. Vraag hulp aan experts op het gebied van algoritmes en digitalisering, overleg met werknemers over het efficiënt(er) invullen van de uren. Blijf in beweging. Want dat is de arbeidsmarkt zeker.