Over Sexmatters
Peggy aan het woord:
"Sexmatters is in 2013 begonnen als een vrijwilligersinitiatief, en ben ik daar als vrijwilliger aan de slag gegaan. In 2020 werd het mijn baan, die ik nog steeds met veel plezier doe. Ik maak planningen en roosters bij Sexmatters. Ik houd me ook bezig met de financiële administratie en ben verantwoordelijk voor onze activiteiten in het onderwijs. Ik stuur het team naar de workshops, zorg dat de juiste materialen aanwezig zijn, en doe intake en evaluatiegesprekken met de scholen.
De oprichters, Eva en Maaike, hebben binnen hun studie Culturele Antropologie veel met gender en seksualiteit gewerkt. Bij hun afstudeerproject in Argentinië en Brazilië kregen ze het gevoel dat ze mensen wilden voorlichten over ideeën over gender en seksualiteit. Al snel merkten ze dat dit onderwerp van gesprek in Nederland ook nog weinig werd gevoerd en zo is het zaadje geboren. Ze wilden graag met jongeren in gesprek over gender, seksualiteit, wensen en grenzen. Thema's die jongeren heel erg bezig houden, maar waar eigenlijk weinig over gesproken wordt. Jongeren hebben het er met elkaar over en zoeken vragen online op, maar deze onderwerpen worden niet op school of in jongerenwerk behandeld. Dat wilden wij doorbreken. Veel mensen hebben het idee dat ‘gender en seksualiteit’ niet over hen gaat, als ze bijv. heterosexueel of cisgender zijn. Maar de ideeën die je hebt over je kleding, je keuze voor studie, werk, welke rol je aanneemt in een liefdesrelatie - dat zit heel erg in die gender verwachting verweven. Daarom vonden wij het belangrijk om dat gesprek te voeren. Onze workshopleiders zijn tussen 20 en 30. Dat voelt voor leerlingen als iemand die op hun niveau kan praten. We proberen altijd een hele gemixte pool te hebben om verschillende perspectieven over te dragen aan de leerlingen.
We geven ook trainingen over sociale veiligheid, die wij doen we aan volwassenen, bijv. bij uitgaansgelegenheden, studentenverenigingen en bedrijven. Dat zijn zowel trainingen voor leidinggevenden als team trainingen en het gaat om het creëren van een sociaal veilige omgeving."
Er zijn verschillende aspecten van trainingen en workshops die jullie uitzetten. Dat vergt een bepaalde planning om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. Hoe ging dat voor clevergig en wat is er nu veranderd?
We deden alles met Excel en Whatsapp. We hadden een beschikbaarheids Excelletje waar alle namen in stonden en daar kon je een dag groen en rood maken of gewoon tijd inzetten. Dit mochten mensen maandelijks updaten en aan de hand daarvan werd een Excel rooster gemaakt. Omdat de organisatie groeide, liepen we tegen verschillende dingen aan. Dat rooster werd heel onoverzichtelijk. Mensen konden zichzelf niet meer vinden, dat was vervelend. Op het moment dat ze hun beschikbaarheid invulden, wilden mensen vaak ook nog details toevoegen, maar dat kon niet in dat Excel formulier. Dan appten of mailden ze mij en moest ik mensen meerdere keren bellen om het rond te krijgen. Dat was heel tijdrovend.
We konden zo niet door blijven gaan, dus toen ben ik online gaan zoeken en zo kwamen we bij clevergig. Dat was voor ons best een grote overstap: van een gratis programma naar clevergig. Maar dat beviel eigenlijk zo goed dat we ermee door wilden. Het grootste voordeel is dat het mij heel veel tijd scheelt qua inplannen en het is veel makkelijker. We hebben heel veel diensten die vaker terugkomen en dat kan ik in clevergig heel makkelijk kopiëren. Ik vind het heel fijn dat je precies kunt zien welke collega’s beschikbaar zijn op de tijd van een dienst, zo kan ik gelijk kijken of het überhaupt haalbaar is. Omdat we een grote pool aan werknemers, zzp’ers, vrijwilligers en stagiaires hebben, komt het regelmatig voor dat iemand ziek is of toch wil schuiven. Dat was altijd een gedoe, maar nu is het heel makkelijk. Ik kan meteen zien of die optie er nog is en de andere ingeplande persoon krijgt een melding. Het heeft ons enorme tijdswinst opgeleverd. We zitten in een enorm groeiproces en clevergig is het eerste wat we hebben aangepast. Er moeten zeker nog veel meer dingen gedaan worden in het veranderen van onze organisatiestructuur.
Hoe was het voor jullie tijdens de laatste periode dat alles dicht moest?
Dat was een zware periode en het heeft ook langer geduurd dan wij voorzien hadden in het begin. We wilden zo veel mogelijk mensen aan het werk houden, want ons team is toch de basis van wat we doen. We hadden alle draaiboeken digitaal gemaakt, zodat er ook digitale trainingen en workshops gegeven konden worden. En we zijn begonnen met het maken van filmfragmenten om onze boodschap over te brengen. Het liep op een gegeven moment tegen de grenzen aan van wat we konden doen als organisatie. Digitale trainingen gingen best wel goed, maar de workshops aan leerlingen konden echt niet digitaal. Er was heel weinig motivatie en een veilige omgeving creëren om te praten over deze thema’s lukte online ook niet goed. Qua planning was het ook een uitdaging, omdat er steeds dingen werden afgezegd of verplaatst.
Hebben jullie een stappenplan gebouwd om eventueel volgende keer het sneller en slimmer aan te kunnen pakken?
We hebben niet concreet een stappenplan. We weten nu wel heel goed dat op het moment dat er weer dit soort moeilijkheden ontstaan, we onze trainingen digitaal gaan aanbieden. Voor de workshops op scholen gaan we alleen lesmateriaal aanbieden. De software blijft dan nog steeds van waarde, op dezelfde manier als het nu is. We kunnen ook online diensten of trainingen op die manier inplannen. Ook de informatie die men nodig heeft kun je in de dienst zetten, dat vind ik heel prettig. We sturen altijd nog een briefing mee, maar heel veel van de essentiële informatie kan ik al in de dienst zelf zetten. clevergig blijft wel noodzakelijk om ons er doorheen te brengen.