<img height="1" width="1" style="display:none;" alt="" src="https://dc.ads.linkedin.com/collect/?pid=105400&amp;fmt=gif">

Ook zo druk? 8 tips tegen stress en voor een relaxed nieuw werkjaar

Lisanne Buisman
20-dec-2017 14:00:58

Het is een tijd van pieken, horen we van praktisch iedere uitzender die we spreken. En met pieken bedoelen we niet (alleen) die op de kerstboom: zit je niet al ergens in de sneeuw aan de glühwein, dan is de kans groot dat je het nog even heel druk hebt met het afronden van een behoorlijk lange, belangrijke takenlijst. 

Dat afronden doe je vast liefst nog voor het nieuwe jaar wordt ingeluid. En die lijst met taken kan voor best wat werkdruk en misschien zelfs stress zorgen.Daar doen wij bij clevergig graag wat aan! Daarom: 8 gratis tips om werkstress voortaan wat beter tegen te gaan. Zodat je na 1 januari 2018 weer kwiek en energiek kan gaan werven, selecteren, recruiten, inplannen en uitzenden.

 

Inderdaad te druk en nog even geen tijd?  Mail deze blog naar jezelf, voor later

 

Eerst de feiten: werkdruk in de uitzendbranche

Ben je uitzender (en die kans is aanwezig als je dit leest), dan kan het goed zijn dat je werkdruk ervaart. De concurrentie op de uitzendmarkt is killing, je moet veranderingen in de wet- en regelgeving bijhouden, hebt veel administratie, er zijn deadlines en targets, je onderhoudt het contact met kandidaten en dan natuurlijk ook nog met je klant, de opdrachtgever. Die weleens een dag van tevoren belt omdat hij extra mensen nodig heeft voor een opdracht.

We kunnen ons zo voorstellen dat er niet genoeg uren in een (werk)dag zitten. Veel uitzenders werken ook meer dan 40 uur in de week, blijkt uit onderzoek van Armslag: één op de vijf intercedenten, recruiters en consultants werkt gemiddeld bijna een hele werkdag per week langer. Vestigingsmanagers maken vaak nog meer uren en 28% van hen komt regelmatig of zelfs dagelijks gespannen thuis van het werk.


Werkdruk, oké - werkstress, nee

Een beetje spanning op de werkvloer is prima. Zolang het gezonde spanning is natuurlijk: dat is het ‘lekker’ druk hebben op je werk en daar is niks mis mee. Werkdruk is al een stap verder en minder oké. De Arbo heeft er een duidelijke definitie voor: van werkdruk is sprake als je als werknemer systematisch niet kunt voldoen aan de kwalitatieve en kwantitatieve eisen die aan je werk gesteld worden. En om zeker niet de kleinste jongens te citeren: het CBS beschouwt werkdruk als heel (lees: te) snel moeten werken of heel (lees: te) veel werk te moeten leveren.

Bovendien: als werkdruk structureel is, wordt het stress. En van stress ga je niet beter werken. Sterker nog, je verliest je focus. Slaap je bijvoorbeeld slecht, ben je ongemotiveerd, ongeconcentreerd, prikkelbaar of lusteloos, pieker je veel, heb je last van je hoofd, nek of maag, dan is dat geen goed teken. Daar heb je zonder twijfel ook last van op je werk. En dan is het dus tijd om wat aan die drukte en stress te doen. 


Wij schrijven wel luchtig, maar werkstress is zeker geen luchtige zaak. Heb je last van één van bovenstaande klachten? Bekijk dan ook eens de checklist van Arbo Flexbranche.

 

Positieve vibes: wat je tegen werkdruk en stress kunt doen

De opsomming hierboven maakt het wel duidelijk: echte werkstress vermijd je beter. Dus om het nieuwe jaar positief op te starten, focussen we vanaf nu op acht vrolijke tips die je kunt toepassen om je werkdruk in 2018 te verminderen.


1. Relax, don’t do it
– letterlijk

Sla nooit een lunchpauze overDie hebben je hersenen en lichaam nodig om even bij te komen. Bouw er ook een zo vast mogelijk moment voor in. En nog beter: maak daarna even een ommetje in de buitenlucht. Die is fris genoeg deze tijd van het jaar. En we zijn niet gesponsord door de ANWB, maar dit is niet minder waar: beweging én buitenlucht én even alleen of juist sociaal met collega’s zijn (zonder het over werk te hebben) helpen allemaal tegen stress.


2. Tussenpauzes

Maar met relax bedoelen we ook: neem regelmatig een wat kleinere pauze tussendoor, als je werkzaamheden dat toestaan natuurlijk. Haal een kop koffie, thee, glaasje water (niet meteen een fles vol): de vuistregel is een tussenpauze van 5 minuten per uur. En zelfs zogenaamde ‘micropauzes’ van 10-20 seconden helpen al om tussendoor te ontspannen: ga anders zitten, kijk even weg van je beeldscherm, naar buiten of omhoog, sta op, doe een dansje.


3. Een goed begin is het halve werk

Wellicht een lastige voor wie geen ochtendmens is,* maar zorg ervoor dat je de werkdag rustig en gestructureerd begint (* in dat geval vergezeld van een goede bak koffie). Dus kom zó op tijd dat je voor jezelf even een dagplanning kunt maken voordat de vergaderingen en afspraken alweer losbarsten. Die planning kun je trouwens ook alvast aan het einde van de voorgaande werkdag maken: misschien nog beter als je graag relaxed naar huis gaat.

Ben je wel een ochtendmens: probeer grotere en/of lastige taken (van die types waar je tegenop ziet) ook zoveel mogelijk ’s ochtends uit te voeren. De kleinere, makkelijkere taken bewaar je dan voor na de lunch.


4. Maar een goed begin is maar de helft: 
hoger timemanagement

Een planning maken en je eraan houden is voor ons makkelijk gezegd, want: hoe doe je dat ook echt? Nou, hee, er zit Outlook / Google Calendar / een agenda op je smartphone en pc! Dus gebruik die agenda: blok minuten, kwartiertjes of uren voor alle taken die meer dan 60 seconden duren. Schat de tijd die je inplant wel realistisch in, en houd altijd rekening met een buffer voor ‘ruis’, tegenvallers, kleine dingen die even tussendoor komen.

Vind je het lastig om te bepalen waar je het beste de meeste tijd voor kunt reserveren en om prioriteiten te stellen? Persoonlijk zijn wij groot fan van de Eisenhower matrix. Klinkt misschien ingewikkeld, is het juist niet, want kijk maar: je beoordeelt taken langs twee assen, belangrijk en urgent. Taken in het eerste vak, die belangrijk én urgent zijn, voer je het eerste uit; daarna de taken die belangrijk maar niet urgent zijn; het derde vak delegeer je, en vak 4 negeer je.

Eisenhower_matrix_urgent_belangrijk_nl.pngBron: timemanagement.nl


5. Teamplanning en taken verdelen
(Werk je echt helemaal zelfstandig? Sla dan deze stap over en ga door bij tip 6.)

Een duidelijke teamplanning opstellen met je collega’s scheelt een hoop. Maak met vaste regelmaat en van tevoren samen een planning waarin je de taken verdeelt en vrije dagen met elkaar afstemt, elke twee weken bijvoorbeeld.

Heeft jouw kantoor spreekuren, inloop, komen er veel telefoontjes binnen? Spreek met je collega’s onderling vaste tijden af waarop de één de binnenkomende mailtjes en telefoontjes van jullie vestiging beantwoordt, zodat de ander geconcentreerd aan andere taken kan werken. En andersom. Win-win.

En tip voor de manager of eigenaar van een uitzendbureau: stel je als het lukt flexibel op en wijk soms af van de vaste kantoortijden. Het slecht aansluiten van werk op het privéleven (of andersom) draagt bij aan stress en burn-out. Dus werkt een collega graag een ochtendje thuis voor die belangrijke afspraak buiten de deur om 11 uur? Waarom niet?


6. Automatiseer en leer

Nu zijn wij wel een beetje van de planningsoftware, maar zonder grappen: een goede tip is om eens deze handige gratis online agenda- en project tools te bekijken: Asana of Trello. Die helpen je overzicht te krijgen en te houden, taken te structureren en (op tijd) uit te voeren. En je kunt ze ook in teamverband gebruiken, wat wil je nog meer?

 Kost het inplannen van de diensten voor je uitzendkrachten je veel tijd? 
Als we het dan toch over tijd managen en besparen hebben, een kleine commerciële onderbreking: met de slimme planningsoftware van clevergig bespaar je als uitzender tot wel 50% van je tijd voor het maken van je dagplanning en het inplannen van flexibele diensten: 

Zie hier hoe je tijd bespaart met je personeelsplanning


7. Focus

Een opdrachtgever met een nieuw verzoek, een uitzendkracht met een vraag, verkoper aan de telefoon, mailtjes die de hele dag door binnenstromen: je wordt ongetwijfeld veel ‘gestoord’ in je werk door kleinere taken op momenten die jou niet helemaal uitkomen. En dan beweert grofweg de helft van de wereldbevolking wel dat ze twee dingen tegelijk kan, maar multitasken is niet bepaald bevorderlijk voor je concentratie of stressniveau. Dus: focus zoveel mogelijk op één taak. 

Hoe precies? Zet je telefoon helemaal uit bij belangrijke afspraken, of leg hem uit je eigen zicht als je geconcentreerd met een grotere taak bezig bent. Een goeie tip om je te helpen bij het focussen: plan vaste tijden en blok (halve) uren waarin je je mailbox beantwoordt en telefoontjes pleegt. Probeer dan zoveel mogelijk mails meteen te beantwoorden (versus openen en weer wegklikken): 90% schijnt een goede hoeveelheid te zijn. De overige 10% heeft dan ofwel lage prioriteit (denk weer aan die goeie ouwe Eisenhower) ofwel hoge prio maar kost even wat werk. En laatste advies: zet notificaties vanuit je mailbox of andere systemen uit, zodat je tussendoor niet afgeleid wordt.

 

8. Just say no: nee zeggen en communiceren

Collega of manager die je vraagt een extra taak op je te nemen die eigenlijk niet tot je werkzaamheden behoort, die iemand anders beter of sneller kan doen en/of waar je echt geen tijd voor hebt? Soms is de oplossing simpel: zeg neeCommuniceer open met collega’s en je leidinggevende over het werk dat jij al uitvoert, hoeveel tijd je dat gemiddeld kost en de eventuele werkdruk die je ervaart. In het ergste geval kunnen ze je namelijk helpen.

 

Vooruit met je tijd

Inkoppers, clichés, wel handig? We zijn benieuwd of je iets aan deze lijst met tips hebt! In elk geval hopen we dat je met deze verse kennis je uitzendwerk iets relaxter en minder gestresst kunt uitvoeren in 2018.

 

Deel deze blog op LinkedIn

Of laat hieronder een reactie achter.

Deel je mening!

You May Also Like

These Stories on Human Resources

Inschrijven per email