Vier jaar geleden, op een Thais strand, notitieboek en pen in de hand, hakte Michel Pilet de knoop door. Hij besloot zijn baan in de corporate wereld op te zeggen en voor autonomie en vrijheid te kiezen. Hij maakte de stap van wantrepreneur naar entrepreneur. Het resultaat? clevergig: slimme software voor de gig-economie.
Geremd door de downs van het ondernemersbestaan
"Ik ben opgegroeid in een ondernemersgezin. Mijn vader had een eigen bedrijf en ik heb van dichtbij de ups en downs meegemaakt. Ondanks dat het ondernemersbestaan altijd aan me heeft getrokken, hebben die downs me toch lang tegengehouden. Na mijn studie ging ik dan ook aan de slag bij een grote corporate onderneming, en in die wereld groeide ik door, met name in marketingrollen. Maar de hang naar vrijheid en autonomie en de wens om zelf te bepalen waar je aan werkt en met wie en wanneer waren toch uiteindelijk groter.
Ondernemerschap; een gewaagde sprong naar vrijheid
Op dat Thaise strand besloot ik dus: ik ga het gewoon doen! Ik heb er goed over nagedacht; ik had net een huis, een kind, en die vaste baan bood wel veel zekerheden. Het was het me waard. Met wat spaargeld achter de hand voor het geval het niet meteen zou gaan lopen, waagde ik de sprong. En nog geen dag voelt het als echt werk. Die vrijheid die ik heb om te doen wat ik wil doen, dat is heel veel waard.
Iets creëren uit niets
Maar wat ga je dan in de markt zetten? Ik wist dat ik niet zelf het product wilde zijn. Die freelance-formule zag ik niet zitten. Ik wilde ook geen consultancybedrijf dat wat uren verkoopt. Ik wilde liever iets neerzetten, iets creëren uit niets, en dan het liefst ook nog iets dat niet afhankelijk is van mij, dat ook weer overgedragen kan worden. Ik hou nu eenmaal van verandering.
Mens en taak matchen met slimme software
Ik zag die hang naar autonomie en vrijheid die ik zelf heb, steeds meer terugkomen op de arbeidsmarkt. Mensen gaan steeds vaker voor zichzelf werken of gaan kortstondige dienstverbanden aan, en vaak ook hebben ze meerdere bronnen van inkomsten. Eigenlijk gaan we daarmee terug naar de tijd voor de industriële revolutie, toen de wereld ook bol stond van de specialisten. Het hele 9-to-5-concept komt voort uit het werken in de fabriek en past eigenlijk niet meer bij de flexibele economie waar we nu inzitten. Combineer die wereldwijde trend met mijn voorliefde voor technologie en nerdy oplossingen die het leven makkelijker maken, en daar was clevergig. Mens en taak matchen met slimme software; ik zag het voor me.
Vrijheid in de breedste zin van het woord
We begonnen met vijf man en zijn inmiddels met z’n achten. Ik heb drie kernwaarden die heel belangrijk voor me zijn: vrijheid, eenvoud en customer obsession. Bij de werving van personeel heb ik daar natuurlijk goed op gelet, en ik kan zeggen dat deze kernwaarden echt door ons allemaal gedragen worden. Daar ben ik wel trots op, dat we deze waarden en de manier van werken hebben kunnen doorvoeren. Vrijheid bedoel ik in de breedste zin van het woord. Hoe we onszelf organiseren, wanneer we werken, hoe we de dingen doen, daar zijn we vrij in. Ik realiseer me dat dat een bepaald soort mens vraagt; mensen die die vrijheid leuk vinden en aankunnen en die intrinsiek gemotiveerd zijn. Ik ben geen manager die mensen achter de broek aanzit, en – niet geheel toevallig natuurlijk – werk ik met een club die dat ook niet nodig heeft. Die vrijheid vind je ook in ons product. We ontwikkelen software-oplossingen voor de gig-economie, zodat bedrijven eenvoudig hun flexibele personeelsbestand kunnen beheren en werknemers de vrijheid hebben om te werken wanneer ze maar willen, voor wie ze maar willen.
Less is more
Eenvoud is onze tweede kernwaarde. Technologie kan heel overweldigend zijn. Met alle mogelijkheden die er zijn, is de neiging eerder om meer toeters en bellen toe te voegen dan minder. Wij proberen het zo simpel mogelijk te houden en zijn heel kritisch in welke features we wel of niet toevoegen. Dat krijgen we ook terug van gebruikers: de tool ziet er clean en eenvoudig uit en er is eigenlijk geen training voor nodig. En is het leven niet al complex genoeg?
Ons product moet onze klant succesvol maken
Onze derde kernwaarde is customer obsession. Als marketeer en als mens vind ik dat je een ander moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden. Dat is niet alleen logisch, je komt er vandaag de dag ook niet meer mee weg om een klant voor de gek te houden of niet goed te behandelen. Met de hedendaagse transparantie, de online vergelijkingen en reviews en social media val je in no-time door de mand. En met ons verdienmodel – SaaS ofwel software as a service – kunnen mensen ook zo weer opzeggen. Dat is ook een vorm van vrijheid, dat is prima. Maar het dwingt ons om een goed product met goede dienstverlening neer te zetten. Dat is anders dan bij een fysiek product dat je verkoopt. Onze taak is niet om ons product te verkopen, maar om met ons product onze klant te helpen succesvol te worden en z’n doelen te bereiken. Onze software wordt ook ontwikkeld met de input van klanten en prospects. Wij zijn geen planning-experts, wij kijken naar de gebruiksvriendelijkheid en de toekomstbestendigheid van de software, voor de rest hebben we de feedback van onze gebruikers nodig. Een partnerschap aangaan in plaats van slechts leverancier zijn: dát is zakendoen anno 2018."
Wat zou jij ons voor feedback willen meegeven?
Heb jij nog input voor ons waar we mee aan de slag kunnen? We horen graag van je! Laat hieronder een reactie achter op deze blog, of via LinkedIn.