clevergig blog

Genoeg werk in de Zorg.  Maar waar vind je als bemiddelingsbureau de kandidaten?

Geschreven door Michel Pilet | 10-okt-2018 6:38:27

Er is een groot tekort aan personeel in de Zorg. Afdelingen moeten noodgedwongen worden gesloten en zorginstellingen kunnen niet meer instaan voor de kwaliteit. En dit zal er voorlopig niet beter op worden. Een grote kans voor jou als bemiddelingsbureau. Maar waar haal je je flexwerkers vandaan? Een paar praktische tips.

Bepaal je doel
Voor je überhaupt aan de slag gaat, moet je nadenken over je doel. Wat wil je bereiken? Wil je een lokale speler worden of ga je liever regionaal? Wil je klein beginnen en blijven, of wil je op den duur uitgroeien tot een heel grote partij?

Bepaal het profiel van je kandidaat
Wat is het profiel van je ideale kandidaat? Kruip in de huid van je doelgroep: Wat houdt hen bezig? Welke media consumeren ze? Waar kom je ze tegen in de online en offline wereld? Kortom: bepaal je buyer persona. Daarin zou je nog een verschil kunnen maken tussen reeds actieve freelancers en mensen die nu nog een vaste baan hebben, maar mogelijk willen gaan werken als freelancer. Beide groepen moet je met een aparte boodschap benaderen.

Bepaal je toegevoegde waarde
Wat bied jij je kandidaten wat ze elders niet vinden? Wat maakt jou onderscheidend? Heb je leuke of interessante opdrachtgevers? Bied je extra dienstverlening in de vorm van bijvoorbeeld hulp met de administratie of facturatie?

Bepaal hoe je vraag en aanbod matcht
Zorg dat je eerst het aanbod regelt. Niet het leukste deel, wel noodzakelijk. Zonder zorgprofessionals in je bestand kun je geen aanvragen van instellingen invullen. Ga op zoek naar kandidaten in één stad, met slechts een paar niveaus aan zorgprofessionals. Begin klein en focus! Hoe meer verschillende niveaus je bijvoorbeeld vanaf dag één wil aanbieden, hoe moeilijker het wordt om alle aanvragen voor deze niveaus in te vullen.

 

 

Bepaal je 'traction channels'
Je traction channels zijn activiteiten en kanalen die je kunt inzetten om heel snel groei genereren. Denk aan viral marketing, evenementen, content marketing, etc. Alleen, welke kanalen werken voor jou? Maak een eerste selectie van drie kanalen en doe snelle experimenten. Je kunt niet van tevoren weten wat werkt voor jou, dus probeer een paar dingen en kijk wat er gebeurt. Durf te experimenteren en probeer eens andere wegen die je nog niet eerder hebt ingezet. Wij geven hier paar ideeën, maar er zijn natuurlijk talloze andere manieren.

  • Online
    Gebruik Facebook-groepen, je eigen social-media-netwerk of benader LinkedIn-profielen door zoekwoorden als ‘ZZP’ en ‘zorg’ te gebruiken. Zorg voor een website die staat als een huis met een formulier die elke flexwerker fluitend in wil vullen.
  • Offline
    Vraag je bestaande mensen of ze meer willen werken en vraag of ze andere mensen weten die wellicht aan de slag willen. Daar kun je eventueel een aanbrengvergoeding tegenover stellen. Je kunt ook brieven sturen en deze opvolgen met een telefoontje. De adressen kun je inkopen via een listbroker, maar let daarbij wel op dat er voldaan wordt aan de privacywetgeving.
  • Bestaande platformen
    Gebruik bestaande communities zoals brancheorganisaties van freelancers in de zorg, zoals bijvoorbeeld Solo Partners. Daar komen namelijk al een hoop zorgprofessionals samen en dus kun je sneller een grote groep in een keer benaderen. Misschien zijn er evenementen waar je in contact kunt komen met mogelijke kandidaten, of kun je een oproep publiceren in de nieuwsbrief van dergelijke platformen


Welk kanaal werkt voor jou?
We zijn benieuwd welke traction channels jij meteen gaat gebruiken! Of misschien gebruik je er al een aantal en wil je je ervaringen delen. Wij zijn benieuwd! Laat het ons weten in een reactie hieronder of via LinkedIn.