Een match made in heaven: klinkt romantisch, maar ook op professioneel vlak kom je weleens iemand tegen voor wie jij gemaakt lijkt te zijn. En zij voor jou. Het was liefde op het eerste gezicht tussen clevergig en Hospitality Heroes.
En hoezo opposites attract? We hebben veel met elkaar gemeen: om te beginnen groeien we allebei lekker hard door. En we laten het beiden het liefst aan werknemers over wanneer ze werken. Voor meer mooie gelijkenissen lees je ons interview met Maarten van Steenbergen, operationeel directeur van Hospitality Heroes.
“Medewerkers zelf laten beslissen vind ik echt van deze tijd.”
- Maarten van Steenbergen,
operationeel directeur horeca-uitzendbureau Hospitality Heroes
Hoe heeft Hospitality Heroes clevergig ontmoet?
Maarten: “Online: we waren echt op zoek naar een plansysteem. Veel systemen zijn gemaakt om te roosteren, voor een roostermaker. Maar wij zochten een tool die specifiek gericht is op het inplannen van losse diensten, op de uitzendbranche. En dan vooral een systeem dat heel makkelijk in het gebruik is. Overzicht en een minimaal aantal klikken waren voor mij heel belangrijk. Heel snel nieuwe kandidaten kunnen toevoegen en met de tool laten werken vonden we ook een plus. En dat we snel en modern konden communiceren, dat er een app was. Dat alles vond ik in clevergig.”
“We waren specifiek op zoek naar een tool
voor het inplannen van losse diensten.”
Liefde op het eerste gezicht dus eigenlijk?
“Bijna, ik heb wel goed gezocht! En toen ik een demo kreeg van clevergig, waren een aantal features die wij erg belangrijk vonden nog in ontwikkeling. Maar Michel kon de toezegging doen dat die functionaliteiten er echt gingen komen, met een tijdsindicatie. En clevergig heeft zich daar ook aan gehouden: een belangrijke feature voor ons was bijvoorbeeld het snel kunnen communiceren met je uitzendkrachten en het delen van de planning met de opdrachtgever. Dat kan nu allebei!”
“ De kandidaat is de uitdaging.”
En toen: wat was het effect toen jullie met ons verder gingen? Was er meteen resultaat?
“Er heerst nu natuurlijk grote krapte op de arbeidsmarkt, en zeker in de horeca in Amsterdam zijn beschikbare medewerkers schaars. Daarom moeten we toch nog weleens ‘handmatig’ plannen, nabellen. Maar de tijdsbesparing dankzij clevergig zou in principe perfect kunnen zijn. We hebben genoeg werk en een volle poule, maar soms is die gewoon niet groot genoeg. De kandidaat is de uitdaging. Dat we nog niet zoveel tijd besparen als zou kunnen ligt zeker niet aan clevergig!”
“Het unique selling point van clevergig: de kandidaat is ‘in charge’. En ja, tuurlijk
was het even spannend om de planning ook aan onze uitzendkrachten over te laten!”
Maar verder liep alles vanaf het begin op rolletjes?
“Als je mensen vraagt ‘wil je verandering,’ zeggen ze allemaal ‘ja’; als je vraagt ‘wil je veranderen?,’ dan is het een ander verhaal. De eerste stap voor Hospitality Heroes was om onze bestaande poule over te zetten van het ene naar het andere systeem: dat was wel even een tijdsinvestering, ook voor onze uitzendkrachten zelf. We moesten ze een beetje opnieuw ‘opvoeden’: eerder hoefden ze nooit zelf actie te ondernemen om ingedeeld te worden; met clevergig wel.”
“Maar dat vind ik juist het unieke pluspunt van clevergig: de kandidaat is ‘in charge’. Het grootste unique selling point dat we met Hospitality Heroes wilden bereiken als uitzendorganisatie, was dat onze medewerkers zelf konden roosteren en bepalen wanneer ze werken. Dat kan nu ook met clevergig.”
Wat waardeer je het meest aan clevergig als bedrijf?
“Ik heb vooral voor jullie gekozen omdat ik het idee had dat jullie mee kunnen met de groei die wij ook nog doormaken. En dat wij met jullie mee kunnen innoveren. Veel systemen zijn al gearriveerd; daar geldt ‘what you see is what you get’. Bij clevergig werk je mee aan de ontwikkeling, zo kom je steeds een stapje dichterbij het perfecte plansysteem.”
“En clevergig als bedrijf is heel toegankelijk en goed te bereiken: jullie reageren snel, denken mee met de klant. En wat ik ook heel belangrijk vind: jullie denken in oplossingen. Als ik voorstel om iets te verbeteren antwoorden jullie eerlijk: ‘Ja, dat kan. Nu nog niet, maar wel over een paar weken.’. Dat waardeer ik erg, vind ik een fijne manier van samenwerken.”
“Als iets nu niet kan, wanneer zou het dan wel kunnen?
Dat is wat je als klant natuurlijk graag wil horen.”
En het product: bevalt dat goed?
“Het grootste pluspunt van de clevergig-software is dat alles real-time is. Wij kunnen bij Hospitality Heroes live diensten publiceren en hebben daar via de app heel makkelijk contact over met onze uitzendkrachten. Zij krijgen direct een uitnodiging voor een dienst op hun smartphone; wij zien het meteen als een dienst door hen geaccepteerd of al helemaal gevuld is. En de tijdsbesparing is top: 75% tot 80% van de diensten vult zichzelf nu met clevergig.”
“Met clevergig kun je werken waar en wanneer je zelf wilt.
Dat is precies waar Hospitality Heroes ook voor staat.
En het is de reden dat veel mensen bij ons willen werken.”
Wat vind je zo bijzonder aan clevergig?
“Medewerkers zelf laten beslissen vind ik echt van deze tijd. Nu werkt het in de horeca meestal zo dat mensen die rechtstreeks bij een restaurant in dienst zijn, gewoonweg worden ingedeeld. Er wordt gezegd: ‘Dit is je rooster, doe het er maar mee.’ Als uitzendkrachten dan bij ons komen en ze kunnen echt zelf bepalen wanneer ze werken, dan is dat een hele verademing en een vooruitgang.”
“Tuurlijk was het in het begin spannend om de kandidaat ‘in charge’ te laten. Maar dat heeft heel goed uitgepakt; de planning gaat nu bijna vanzelf. We merken dat al onze medewerkers actiever zijn geworden: als ze niet opletten, zijn alle diensten al gevuld! En daarnaast kunnen wij ook zelf handmatig specifieke uitzendkrachten toewijzen aan een dienst als we dat liever willen.”
“Je denkt mee met de ontwikkeling bij clevergig, komt steeds een stap
dichterbij het perfecte plansysteem voor jou.”
Zou je clevergig aanraden aan mede-uitzenders?
“Ja, zeker! Ik denk dat je uitzendbureaus kunt opdelen in twee typen: de echte bemiddelaars die volledige werving en selectie als service aanbieden, en de uitzenders die puur de planning van uitzendkrachten overnemen van hun inlener. Voor dat laatste type is clevergig echt perfect, zeker voor uitzendbureaus die met veel wisselende diensten werken.”
“Ik werk al 17 jaar met heel veel verschillende planningsystemen, en clevergig staat voor mij op nummer 2. Na een heel groot, duur systeem als de nummer 1. clevergig zit tegen perfectie aan.”
Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn allemaal: zitten er echt geen minpunten aan clevergig?
“Toen we net met clevergig waren gestart, waren er wat kleine problemen. Zo was de snelheid even wat minder, maar die is inmiddels beter dan ooit. En natuurlijk komen we ook nu nog weleens een kleine bug in het systeem tegen. Maar de vraag is: hoe ga je daarmee om? En dat doen jullie heel goed: jullie nemen de klant altijd serieus.”
“Zelf bepalen wanneer je werkt is echt een vooruitgang,
en een reden waarom kandidaten voor ons kiezen.”
En de kandidaten, wat vinden die eigenlijk van jullie relatie met clevergig?
“We krijgen heel goeie feedback van onze kandidaten. Dat is in het geval van dit type planning software eigenlijk het belangrijkste. Daar doen we het met Hospitality Heroes voor: om onze uitzendkrachten in staat te stellen hun eigen werkplanning te bepalen. De kandidaten vinden het fijn dat ze zelf in controle zijn. En clevergig werkt ook heel makkelijk: omdat de software real-time is, is het rooster altijd up-to-date. En als er iets wijzigt in de eigen agenda en medewerkers zijn opeens toch nog beschikbaar, dan pakken ze heel snel een extra dienst op.”
“Daarnaast is clevergig met de app heel modern. Het grootste deel van onze medewerkers is jong. Het zelf kunnen kiezen wanneer je werkt is voor hen echt ’n vooruitgang, een reden waarom kandidaten voor Hospitality Heroes kiezen.”
Helden in hospitality
Dat nemen van je eigen verantwoordelijkheid past goed bij de missie van horeca-uitzendbureau Hospitality Heroes. Maarten en zijn team strijden er namelijk voor om het ambacht van hospitality in ere te herstellen. Ze leiden hun uitzendpersoneel uitgebreid op om 100% kwaliteit en gastvrijheid te leveren: “Voor ons is uitzenden in de horeca meer dan een poppetje op de juiste plek zetten. Hospitality is een kunst, geen kunstje.”
Laat hieronder een reactie achter, of via LinkedIn: