clevergig blog

Employer Branding: Part II

Geschreven door Lisanne Buisman | 22-nov-2017 14:49:32

Het moge duidelijk zijn: de arbeidsmarkt is krap. Dat betekent dat je moet vechten om de juiste kandidaten binnen te halen. En laat employer branding daar nu bij helpen. Daarom hierbij ‘Een sterk werkgeversmerk: de sequel'.

In de vorige blog serveerden we een korte inleiding op het kweken van een sterk werkgeversmerk. Maar we kunnen ons voorstellen dat je nog genoeg vragen hebt. Of gewoon razend enthousiast bent geworden en nog véél meer wil weten. Daarom in dit langverwachte vervolg een lekker overzichtelijk stappenplan: hoe voer je employer branding nou echt uit?

 

 


Herhaling: de basics

Eerst een kleine recap van onze beginnerscursus: met employer branding laat je zien wie je bent als werkgever en zet je jezelf op de kaart als een aantrekkelijk bedrijf om voor te werken. En voordat we echt aan de slag gaan met dat beloofde stappenplan, dit was hoe je met employer branding begint:

  1. Wie ben je en waar sta je voor als bedrijf? (1/7)
    Klinkt filosofisch, is het niet: bepaal aan welke waarden je belang hecht als werkgever en wat de kernwaarden zijn van je bedrijf. Zijn dat bijvoorbeeld expertise en kwaliteit, of toch eerder het centraal stellen van je klant en je mensen?
  1. Bepaal hoe je employer brand er nu voor staat (2/7)
    Maakt niet uit hoe groot of klein je bent, je kunt gewoon even uitvragen wat je werknemers op dit moment waarderen aan jou als werkgever, en of je aantrekkelijk bent voor nieuwe kandidaten. Krijg je bijvoorbeeld veel sollicitaties binnen en wordt de vacature-pagina van je website veel bezocht?

Met 'nee' moeten antwoorden? Mooi, blijf lezen: dan is er werk aan de winkel!

  1. Bepaal je unique selling points (3/7)
    Oftewel je USP’s: wat maakt jouw bedrijf uniek als werkgever, waarom willen medewerkers wel bij jou werken en niet bij de concurrent? Het hoeft niet heel groot of gek te zijn: bedenk gewoon hoe het is om bij jou te werken. Belangrijkste is om dichtbij jezelf en vooral de waarheid te blijven.


En nu verder:
stepping it up

Oké, je hebt je kernwaarden op een rijtje en stap 1 t/m 3 netjes afgevinkt. Wat nu?

  1. Wie wil je aantrekken? (4/7)

Gelukkig is employer branding geen eenrichtingsverkeer: het is niet alleen gericht op het naar buiten brengen van jouw werkgeversmerk. Nope, net zo belangrijk is het aantrekken van de juiste mensen. Mensen die binnen jouw bedrijf en bij je bedrijfscultuur passen. Bepaal dus wie dat zijn: wat vind je belangrijk in een potentieel toekomstige medewerker, wat voor type collega wil je graag bij je bedrijf hebben?

Wow, eye-opener!
Eigenlijk verschilt employer branding niet gek veel van ‘normale’ marketing: stel je doelgroep vast, bepaal hoe die er precies uitziet en pas daarop je boodschap aan.

 

  1. Employer Value Proposition: EVP (5/7)
We gooien er even een fancy woord in: de  employer value proposition , ook wel EVP op straat. Want dat is de volgende stap in deze heerlijk concrete cursus. Je weet wie je doelgroep is, dus bepaal je op basis daarvan welke van je USP’s als werkgever je wil promoten. De EVP of ‘werkgeverswaarde’ is niets meer dan de verzameling van die aller-uniekste  selling   points : het is de boodschap, de propositie die je de wereld in gaat sturen.




  1.  Just do it: breng die EVP naar buiten (6/7)
Het hele doel van het opstellen van je  employer value proposition  is natuurlijk om er ook wat mee te doen. Dit is de stap waar het allemaal om draait. Maar dat naar buiten brengen hè, hoe gaat dat dan in z’n werk? Nou, zo:

  • Het belang van een goede website.
    Fix een aparte ‘werken bij’-, ‘jobs’-, ‘banen’- of vacature-pagina op je website. En zorg ook dat die er een beetje gezellig uitziet, mooi in de huisstijl. En duidelijk en overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is.
  • De Company Page (met hoofdletters).
    Zorg daarnaast voor een mooie en informatieve zogenaamde ‘company page’ op Facebook, LinkedIn en eventueel Twitter. Want  - geen twijfel over mogelijk - je doelgroep is actief op minstens één van die platformen: de kans is groot dat baanzoekenden na het checken van je website ook je bedrijf opzoeken op sociale media. En misschien heb je dan wel meteen een gratis extra volger in de pocket. Als de bedrijfspagina er goed uitziet en up-to-date is dan.


  • De macht van sociale media.
    Die macht geldt ook voor het verspreiden van vacatures of van een boodschap over jouw bedrijf. Dus post een leuke link naar een artikel of video over werken bij jou. Of een vacature. En sponsor die waar nodig als advertentie. Dan komen die kandidaten vanzelf naar je toe (oké, bijna vanzelf).


  • Meten is weten.
    Een tip tussendoor voor de iets verder gevorderde:
     houd de bezoeken en clicks van je website bij, en van je bedrijfspagina en posts op sociale media. Van duidelijke data kun je nóg weer beter worden.
  • Content is koning:
    Voor alle bovenstaande kanalen geldt hetzelfde devies: schrijf leuke, grappige, serieuze, mooie, onderscheidende teksten. In elk geval teksten die goed weergeven wie je bent als werkgever.


Het beste voorbeeld van ‘werken bij’-teksten waarmee je je onderscheidt?
De jongens van Coolblue doen het niet slecht als je het ons vraagt. (En misschien ook leuk: wij zelf doen het zo).

 

  1. Last but not least: vergeet ook je huidige werknemers niet (7/7)
Want mond-tot-mondreclame is zeker niet dood. De beste ambassadeurs van je bedrijf zijn blije medewerkers. Op elke verjaardag antwoorden zij de vraag ‘Wat doe jij eigenlijk voor de kost?’ gegarandeerd enthousiast. Hup, gratis reclame voor jou!

 

Dus, alle stappen nog even samengevat:

  • Weet wie je bent
  • Weet wie je doelgroep is
  • Bepaal je EVP
  • Fix een goede ‘werken bij‘-pagina op je website, en een company page op sociale media
  • Verspreid je boodschap op je website en sociale media, en een beetje creatief en authentiek graag
  • Et voilà, je werkgeversmerk doet het werk voor je, samen met je bestaande werknemers!


Of laat hieronder je reactie achter.