clevergig blog

Go big or go niche: waarom je moet kiezen voor één klantsegment

Geschreven door Lisanne Buisman | 21-feb-2018 14:22:36

Elke twee weken serveren we een spannende stelling over uitzenden in de toekomst, aan de hand van het Business Model Canvas. Deze week zijn je Customer Segments aan de beurt, oftewel: de klantsegmenten waar je je op richt.

Met je klantsegment kun je de komende jaren alle kanten op gaan: breed of juist superspecifiek. Wij vinden alleen wel dat je nu al een kant moet kiezen. Over die stelling van ons lees je hier meer.

 

 Customer Segments: wat zijn dat ook alweer? 

Een snelle opfrisser: met je Customer Segments of klantsegmenten breng je in kaart wie jouw doelgroep is. Het woord ‘segment’ komt niet zomaar voor in dit onderdeel van het Business Model Canvas: het is essentieel dat je je markt segmenteert, bijvoorbeeld op basis van woonplaats, leeftijd, geslacht of beroep. Je richt je op één specifieke klantgroep: wie wil je precies bedienen, en wat is zijn behoefte of probleem? In die behoefte ga jij namelijk voorzien, dat probleem los jij met jouw product of dienst op.


Overal flexwerk en flexkrachten: allebei je klanten willen meer flex


Zonder klant, geen onderneming: zo simpel is het.
Als intermediair bedien je automatisch twee klantsegmenten in plaats van één. Voor jouw uitzendonderneming betekent dat dus: zonder inlener en uitzendkracht, geen uitzenden.

Laten we er even vanuit gaan dat die twee typen klanten hetzelfde blijven de komende 5 jaar. Ook als uitzender in de nabije toekomst ben je er dus voor je opdrachtgever aan de ene kant, en uitzendkracht aan de andere kant. Natuurlijk verandert hun behoefte en is er van beide kanten meer vraag naar meer flexibiliteit. Maar daarop zijn we eerder uitgebreid ingegaan met onze stelling over je value proposition.


Wat nu relevant is: hoe je segmenteert binnen
je klanttype van inlener en flexwerker. Het kan zomaar zijn dat je over 5 jaar voor heel andere opdrachtgevers werft, selecteert en uitzendt. Want flexibel werken heeft de toekomst, denken wij. En wij niet alleen: de flexibele schil in Nederland is vorig jaar hard gegroeid, en blijft ook stijgen.

Dat betekent dat er steeds meer opdrachtgevers zijn die tijdelijke flexkrachten nodig hebben, en steeds meer flexibele werknemers die op zoek zijn naar tijdelijke opdrachten. Conclusie is de mass market adoption van flexwerk – we noemden het al eerder: flexibel werk in al zijn vormen breidt uit naar alle branches van de arbeidsmarkt.

 

Een veranderende samenstelling van je segmenten


Op wie richt je je binnen je klantsegment van opdrachtgever en dat van flexkracht precies? Dat is waar je mee bezig moet zijn als je je voorbereidt op uitzenden over 5 jaar.

De uitbreiding van flexibel werken naar alle markten houdt allereerst in dat grote bedrijven hun aandeel flexibel personeel laten groeien en ook intern een flexschil opbouwen. Zonder hulp van een intermediair dus. Daarnaast komt uitzendwerk na de mass market adoption ook voor in andere branches dan vooral de industrie, techniek, zorg, transport, horeca en agrarische sector.


Hoe kun jij als uitzender met je klantsegment nu al anticiperen op die ontwikkeling?
Wij denken dat er twee extremen zijn waaruit je moet kiezen. Niet alleen omdat je zo het beste inspeelt op toekomstige ontwikkelingen, maar vooral om je als intermediair goed te positioneren in de markt en tegenover concurrenten: je maakt potentiële klanten en kandidaten meteen duidelijk wat je
niet doet. Bovendien is voor jouzelf ook helemaal duidelijk tegen welke verzoeken je nee mag en moet zeggen.

1. Je gaat voor breed en haalt je opdrachtgevers en uitzendkrachten uit meerdere branches.
Kies je voor deze optie, dan vinden wij dat je je met je activiteiten wel beter kunt specialiseren. Je bedient dan bijvoorbeeld wel veel verschillende branches, maar biedt je klanten alleen recruitment en plaatsing, payroll, of ondersteuning bij het onboarden van nieuw personeel. 

2. Je gaat voor een niche en richt je op één heel specifiek klantsegment
Je focust bijvoorbeeld op de IT-branche met het aanbieden van je uitzendservice. Maar over een aantal jaar kan de niche waarop jij je richt dus ook bestaan uit data-specialisten, marketingprofessionals, verkoopmedewerkers, projectmanagers, noem maar op.

 

Verdeel en heers, of specialiseer en heers?

Ben je het met ons eens? Denk jij ook dat je binnen een paar jaar moet kiezen voor ofwel een customer segment dat bestaat uit meerdere, brede branches, of voor één specifieke niche-markt?

We willen het weten: laat een reactie achter. Dat kan hieronder, of via: