Elke twee weken serveren we een spannende stelling over uitzenden in de toekomst, aan de hand van het Business Model Canvas. Deze week is de Value Proposition aan de beurt, oftewel: je waardepropositie.
Daar gaat de komende vijf jaar meer ‘managen' in komen, denken wij. Over die stelling lees je hier alvast meer. (Volgende week leggen we je precies uit waarom we dit denken).
Value Proposition: kleine opfrisser
Even een herhaling: de value proposition geeft aan welke waarde de dienst die jij verleent, heeft voor je klant; wat voegt jouw product, dienst of bedrijf toe? Als intercedent ben je tussenpersoon voor twee typen klanten (what’s in a name?): de opdrachtgever en de uitzendkracht.
Je klanten veranderen, dus verander jij mee (?)
Aan de kandidaat-kant van je value proposition: je nu-al-flexibele flexkrachten gaan nog flexibeler werken. En ze doen dat ook vaker. Want de krappe arbeidsmarkt betekent nu eenmaal meer vrijheid voor werkenden en flex is de trend.
Aan de opdrachtgever-kant: de krapte leidt er ook toe dat bedrijven zelf op zoek gaan naar alternatieve manieren om snel de juiste persoon te vinden voor een tijdelijke functie. De flexibele schil binnen bedrijven blijft de komende jaren groeien (denken wij). Niet alleen uitzendbureaus werken dan met flexpools, maar ook bedrijven zelf, intern.
Zo ziet je nieuwe value proposition eruit
Voor je het weet zijn je opdrachtgevers dus ook je concurrenten. Het klinkt misschien hard, maar je zult nieuwe manieren moeten vinden om als uitzender relevant te blijven. (Don’t kill the messenger).
Dit is waar je value proposition over 5 jaar uit bestaat, verwachten wij:
- Snelheid
De opdrachtgever wil snel iemand hebben voor een tijdelijke opdracht, de flexibele werkzoekende heeft snel een volgende tijdelijke opdracht nodig. Jouw uitdaging als intercedent wordt dus om binnen een bepaalde tijd in die behoefte te voorzien. Want anders is er een concurrent die het sneller kan.
- Cultural fit
Niet zomaar een mooie Engels term: er is sprake van een cultural fit wanneer een flexkracht goed past binnen het bedrijf waar hij/zij tijdelijk aan de slag gaat. En wanneer de waarden, cultuur, sfeer, manier van werken en communiceren van dat bedrijf passen bij de waarden en persoonlijkheid van de werknemer.
Zo’n plaatsing op basis van persoonlijkheid bereik je door verder te kijken dan het CV van een sollicitant. Selecteer op andere criteria dan alleen inhoudelijke kennis en vaardigheden: karakter en zogenaamde soft skills.
- Keuze is reuze: vergroot je poule
Weten hoe je een snelle plaatsing en cultural fit van flexwerker bij opdrachtgever bereikt? Die twee zijn binnen handbereik wanneer je zowel de inlener als je uitzendkracht meer keuze kan bieden.
Een opdrachtgever die snel een flexkracht zoekt met specifieke kennis die goed binnen het bedrijf past, wordt blij van een grote poule uitzendkrachten waaruit hij kan kiezen. En je biedt de tijdelijke werkzoekende een snelle én kwalitatieve plaatsing wanneer je over een klantenkring beschikt met genoeg variatie in opdrachtgevers.
We gaan nog een stapje verder: de toekomstige uitzender als manager van alles wat flex is.
Oké, dus over 5 jaar ga je nog sneller werven en uitzenden, als intermediair meer flexwerkers en opdrachtgevers aan je binden, en dat alles terwijl de plaatsingen die je doet kwalitatief alleen maar beter moeten worden. Best een uitdaging. Op z’n zachtst gezegd. Zeker als je daarnaast nog administratie hebt, payroll regelt, wet- en regelgeving moet bijhouden, aan acquisitie en/of marketing doet…
Je kunt als intercedent natuurlijk reageren op de veranderende vraag vanuit inlener en flexkracht. (Daar ontkom je waarschijnlijk niet aan). Maar je kunt ook meer de regie nemen. En nog proactiever te werk gaan als tussenpersoon. Misschien wel als dé ultieme middle man.
Daarom denken wij: het uitzendwerk van de toekomst zou zomaar eens het managen kunnen zijn van alles wat flex is. Je opdrachtgever zoekt naar allerlei typen flexwerk. Als jij hem alle ‘flex-geregel’ uit handen neemt, voeg je heel veel waarde toe. Door hem geschikte uitzendkrachten uit jouw flexpool aan te bieden, maar ook door voor hem een interne poule op te bouwen. En hem een groot netwerk te bieden van mensen met specifieke vakkennis. Bijvoorbeeld.
Zie je het voor je: meer managen in plaats van uitzenden?
Dit zijn maar voorbeelden van hoe jij als uitzender in een krap* lastige markt je opdrachtgever een waardevolle dienst kan blijven bieden. Want we zijn vooral benieuwd: wat denk jij?
Zal de waarde die jij toevoegt inderdaad steeds meer draaien om managen, snelheid, een plaatsing op basis van karakter en kwaliteit, en voldoende keuze voor zowel je uitzendkrachten als opdrachtgevers? Of verwacht je dat een heel ander aspect van je werk de komende jaren verandert?
We horen graag van je! Laat hieronder een reactie achter op deze blog, of via:
OPMERKINGEN