clevergig blog

Van ‘In je bemiddelingsbureau’ naar ‘Aan je bemiddelingsbureau’ werken

Geschreven door Arnoud Visser | 21-mrt-2019 8:12:00

De bemiddelingsbureaus schieten als paddenstoelen uit de grond. De drempel is laag en er is op het eerste oog weinig voor nodig. Je kunt een bureau - zeker als starter - zelfs prima in je eentje runnen. Veel startende ondernemers die wij spreken hebben zelf een achtergrond in de zorg of horeca. Dus de ervaring en het netwerk is er al. En als het nodig is, is het hartstikke leuk zelf in te springen om een dienst te vullen.

Kip-ei probleem

Maar we zien ook dat veel van deze starters op een gegeven moment stoeien met de balans. Hoeveel moet ik nog zelf blijven doen? Wanneer kan ik meer gaan ondernemen en stoppen met diensten draaien? En waar ligt dat tipping point en hoe bereik ik dat? Dat zijn vragen waar starters logischerwijs mee worstelen. En jij misschien ook. Er is immers niks mis mee om feeling met je business te houden, maar het is niet de bedoeling dat dit de groei van je bedrijf remt. Zolang jij alles zelf blijft doen – van intakegesprekken, opdrachtgevers benaderen, diensten inplannen, factureren en misschien af en toe een dienst meedraaien – maak je niet de volgende stap in je onderneming. En breek je niet door het denkbeeldige plafond.

'Batchen'

In een eerdere blog schreven we al welke keuzes je hebt om effectiever te werken. Je kunt kiezen om te automatiseren, uitbesteden of ‘batchen’. Bij batchen doe je niet iedere keer een bepaalde taak die zich op dat moment voordoet, maar spaar je bepaalde werkzaamheden op tot je ze in een keer – als een batch – weg kunt werken. Dus je beantwoordt niet die ene email wanneer hij binnenkomt, maar kiest een vast uur per dag waarop alle onbeantwoorde mails beantwoordt. En je besteedt bijvoorbeeld twee uur in de ochtend aan je planning en een middag in de week aan werving. Om maar iets te noemen.

Professionaliseren

Batchen zal je een eind op weg helpen. Toch moet je als starter of relatief klein bureau ook een keer een grotere stap maken. Je kunt zelf blijven bijspringen aan het bed of op de vloer, om maar geen nee te hoeven verkopen aan je klant. Maar dan ontneem je jezelf de kans te groeien. Zet dus die stap naar professionalisering en automatisering. Delegeer en besteed uit. Kortom, ga van ‘werken in je bemiddelingsbureau’ naar ‘werken aan je bemiddelingsbureau’.

Maar waar te beginnen? Wat ons betreft bij datgene waar je dagelijks mee bezig bent. En wat jou het meeste tijd en energie kost. Voor veel uitzend- en bemiddelingsbureaus is dit het plaatsen van de juiste mensen bij de juiste opdracht of openstaande dienst. Het zogeheten matchen. Daar komt nogal wat bij kijken. Het verwerken van de binnenkomende aanvragen via email en telefoon. Het opvragen van de beschikbaarheid van je flexibele krachten. En zorgen dat een gekwalificeerde medewerker de dienst wil draaien. Het terugkoppelen naar je opdrachtgever om de dienst te bevestigen. En tenslotte het administratief verwerken van de gewerkte uren, voor een correcte verloning en facturatie.

Je kunt dit natuurlijk blijven doen met Excel en WhatsApp. Of je kiest voor professionele software om je te ondersteunen en ontzorgen. De keuze is niet altijd makkelijk. Zonder professioneel systeem kun je minder volume aan en haal je mogelijk niet die mooie opdrachtgevers binnen. Zo vragen bijvoorbeeld zorginstellingen tegenwoordig steeds vaker om een goed systeem, omdat ook zij er indirect mee moeten werken en communiceren. Maar een systeem vraagt om een investering in tijd en geld.

Groeipropositie

Bij clevergig spreken we veel startende bemiddelingsbureaus die niet die stap naar professionalisering durven zetten. Waarom? Omdat het geld kost. En ook ergens omdat het natuurlijk spannend is om met iets nieuws te beginnen en je manier van werken te veranderen.

De tarieven van clevergig

Ook bij ons betaal je namelijk eenmalige opstartkosten en die je gelijk drie maanden vooruit te betalen. Dat is best even een hobbel die je moet nemen. Daar hebben wij eens goed over nagedacht. En we hebben die hobbel iets lager gemaakt. Met ons nieuwe startersaanbod kun je laagdrempelig starten. En de eerste maanden je groei realiseren, zonder te veel kosten te maken. Dat geeft je de tijd en financiële ruimte om geleidelijk over te stappen naar meer automatisering. Zodat je kan aan je bedrijf, in plaats van in je bedrijf kan werken.

Meer weten over de nieuwe starter propositie? Neem vrijblijvend contact met ons op.