Als startend bureau kun je vaak prima alle werk in je eentje – of met een klein team – gedaan krijgen. Maar naarmate je bedrijf groeit wordt dat steeds lastiger. Er zitten immers maar 24 uur in een dag. Wat dan? Effectiever werken is de oplossing. Wil jij ook meer gedaan krijgen, zonder gelijk meer mensen aan te nemen? Dan hebben we 3 tips voor je: automatiseer, besteed uit of ‘batch’!
Als uitzend- of bemiddelingsbureau heb je drie belangrijke taken:
- Werven & selecteren
- Plannen & plaatsen
- Verlonen & factureren
Voordat je start met optimaliseren, is het eerst van belang om deze processen in kaart te brengen. Kortom, welke stappen zijn er nu bijvoorbeeld bij het werven van nieuwe kandidaten? Waarschijnlijk dien je eerst de juiste kandidaten te bereiken. Vervolgens kunnen ze reageren op je vacature. Daarna ga je een gesprek aan en eventueel over tot inschrijving. Zet alle stappen op papier en neem ze vervolgens elk onder de loep aan de hand van de volgende 3 principes:
- Automatiseren
Veel processen kun je verbeteren door ze te automatiseren. Oftewel, door ze met hulp van software zonder jouw tussenkomst vanzelf te laten verlopen. Neem het vastleggen van de gegevens van kandidaten. Je kunt alles zelf noteren of opslaan in je computer, maar je kunt je kandidaten ook vragen om een online formulier in te vullen, alvorens je ze uitnodigt voor een gesprek. Tools die je helpen bij de selectie van kandidaten zijn Homerun, Recruitee of Otys. Ook je planning kun je goed automatiseren. Denk daarbij aan software als L1NDA, Paralax en natuurlijk clevergig. Voor de verloning en facturatie kun je back-office software zoals Helloflex of Tigris inzetten.
2. Uitbesteden
Een andere mogelijkheid is uitbesteden. Dan laat je iemand anders een deel van het proces uitvoeren. Vaak is het niet nodig om een fulltime medewerker aan te nemen op kantoor. Maar is het wel handig om enkele taken uit te besteden aan anderen. Laten we wederom kijken naar het proces van wering. De eerste telefonische kennismaking of het natrekken van referenties kun je wellicht aan iemand uitbesteden. Zolang die persoon maar weet welke kwalificaties van belang zijn. Maar ook grote en bedrijfskritische processen zoals facturatie en verloning kun je in zijn geheel uitbesteden. Payrollers en accountants zijn veelgebruikte partijen. In theorie kun je zelfs een bemiddelingsbureau starten met enkel de voorgevel of het ‘uithangbord’. Je besteedt alles uit en doet alleen zelf de marketing. En zelfs dat kun je uitbesteden :-)
3. Batchen
Wil of kun je (nog) niet automatiseren of uitbesteden? Of heb je die slag al geslagen en zoek je een manier of nog verder te optimaliseren? Denk eens aan batchen. Tim Ferriss beschrijft in zijn boek The 4-Hour Workweek hoe je effectiever en efficiënter kunt werken door je tijd goed in te delen. Vergelijk het met de was doen. Niemand zal de wasmachine aanzetten voor één T-shirt. Dat spaar je op totdat je meer T-shirts en andere kleding hebt. Volgens Ferriss kun je op dezelfde manier omgaan met je werkzaamheden. Bij clevergig passen we dit principe overigens ook toe. Zo heeft elke week een thema. De ene week staat in het teken van marketing, de andere week in het kader van acquisitie en weer een andere week besteden we aan het uitdiepen van bestaande relaties. Ook binnen een week sparen we werkzaamheden op. De maandag en vrijdag houden we vrij voor interne zaken. Op die dagen organiseren we geen externe afspraken of telefoontjes. Dinsdag, woensdag en donderdag zijn we daarentegen vooral bezig met klanten, partners en prospects. Op deze manier kunnen wij veel efficiënter werken. In deze video legt Tim Ferriss in meer detail uit wat batchen inhoudt. De moeite waard!
Kortom, neem je belangrijkste processen onder de loep en kijk waar je kunt optimaliseren. Waar kies jij voor? En hoe bevalt je dat? Laat het ons weten in de comments!
OPMERKINGEN