Misschien ben je al jaren eigenaar van een bemiddelings- of uitzendbureau. Of wellicht ben je zojuist een nieuw bureau gestart. Of je werkt nog in loondienst of als freelancer. En overweeg je zelf om een bemiddelingsbureau te starten. In alle gevallen is het van belang om de voortgang en succes van je bedrijf te meten. Maar wat meet je dan? Hoe ziet succes er uit voor jou als arbeidsbemiddelaar?
WAT BETEKENT SUCCES VOOR JOU?
Niet iedereen heeft dezelfde doelen in het leven. Wij zien vaak twee type ondernemers voorbij komen. Allereerst ondernemers die het ondernemen zélf prachtig vinden. En primair gericht zijn op de groei van hun bedrijf. Ten tweede ondernemers die vooral passie hebben voor het vak: het bemiddelen van personeel. Zich vooral richten op kwaliteit en menselijke relaties met zowel opdrachtgevers als opdrachtgevers. Hard groeien heeft dan een lagere prioriteit.
Dit beeld is natuurlijk erg zwart-wit. Een combinatie van de twee komt ook voor. En zonder passie geen groei. Maar de belangrijkste vraag is: wat betekent succes voor jou? Wanneer ben jij tevreden? Wat wil jij bereiken? Wil je bijvoorbeeld een lokaal, regionaal of landelijk bureau opzetten? En wil je een familiebedrijf starten dat je kan overdragen aan de volgende generatie? Of juist je bedrijf verkopen binnen een paar jaar? Denk hier goed over na. Want dit bepaalt voor een groot deel hoe je succes meet en hoe je je bedrijf inricht.
WAAROM UBERHAUPT SUCCES METEN?
Waarom zou je je voortgang willen meten, denk je wellicht. Ik kan toch ook gewoon beginnen en zien waar het schip strandt? Of juist een lange termijn doel stellen en aan het einde van de rit kijken of je het gehaald hebt? Of nog beter: je luistert naar je hart en gebruikt geluk in je werk als maatstaf.
Allemaal keuzes die aan jou zijn. Maar in onze eigen ervaring werkt structureel meten enorm goed. Het geeft richting en houdt iedereen scherp op wat er gedaan moet worden. Of zoals de Amerikanen zeggen: what is measured gets managed. Wanneer je heldere doelen stelt, ga je er vanzelf naar toe werken. Zo hebben met clevergig een Big Hairy Audacious Goal (BHAG) opgesteld. Waar willen we over 5 jaar staan? Welke verandering hebben we dan teweeg gebracht? Dat hebben we vertaald concrete doelen voor de komende jaren. En voor 2019 vertaald naar doelen per maand. Voor clevergig is MRR (maandelijks terugkerende omzet) een van de indicatoren die we volgen. Dit omdat we met abonnementen werken. Wekelijks bekijken we de voortgang. Zelf gebruiken we Hubspot als hulpmiddel. Daarin kunnen we veel van onze deals automatisch volgen.
BELANGRIJKE INDICATOREN VOOR ARBEIDSBEMIDDELAARS
Er zijn diverse indicatoren of Key Performance Indicators (KPI) die relevant zijn voor uitzend- of bemiddelingsbureaus. KPIs die specifiek zijn voor het uitzenden en bemiddelen van personeel. In een eerdere blogpost gaven we al een eerste indruk. Hier krijg je de uitgebreide versie. We hebben de KPIs onderverdeeld in twee categorieën:
Transactie KPIs
Als bemiddelaar in personeel rond je transacties af. Het begint met een vraag: je opdrachtgever heeft personeel nodig voor een bepaalde periode. Dat kan een dag of dienst zijn, maar ook een langere periode. Vervolgens vul je die vraag in met een geschikte uitzendkracht of freelancer. Tenslotte stuur je een factuur voor geleverde diensten en betaal je je kandidaat.
De volgende KPIs helpen je om te bepalen wat goed werkt en wat niet:
Bedrijfs KPIs
Bedrijfs KPIs vertellen je hoe je er financieel voor staat. En of je verdienmodel daadwerkelijk werkt. De drie belangrijkste KPIs voor uitzend- en bemiddelingsbureaus zijn in onze ogen:
WELKE KPIs GEBRUIK JIJ?
Meet jij de voortgang van je bureau? En welke maatstaven gebruik je daar bij? Laat het ons weten in de comments!