clevergig blog

Zet je online aanwezigheid stevig neer: les digitale marketing voor uitzendbureaus

Geschreven door Lisanne Buisman | 27-mrt-2018 15:04:12

De persoonlijke aanpak: ga jij er ook voor in het contact met je kandidaten en klanten? Dan ben je niet de enige uitzender, en dat is goed nieuws! Want in deze tijd van moderne technologie gaat het erom duidelijk digitaal aanwezig te zijn en tegelijkertijd persoonlijk in contact te blijven met je klanten.

Online en offline kunnen nu eenmaal niet zonder elkaar. Hoe je een mix tussen die twee vindt en de balans behoudt, lieten we vorige week zien met Randstad als voorbeeld. Nu gaan we even volledig voor online: hoe onderhoud je ook daar het contact met je klant en kandidaat, op zo’n manier dat het nog een beetje persoonlijk is? Daarom presenteren we: in 4 stappen je online aanwezigheid stevig neerzetten als uitzender.  

 

Zo ben je als uitzender ook digitaal persoonlijk


Stap 1: hoe wil je klant het?


Hoe doe je dat, duidelijk aanwezig zijn op het digitale kanaal? We beginnen bij de eerste stap: wat wil je klant eigenlijk? Vraag jezelf dus af hoe je kandidaten en opdrachtgevers het liefst contact hebben met hun intermediair?

Hoe kom je erachter of je klanten liever on- of offline contact hebben? Voorbeeld: jij bent vaak (onder)weg met je telefoon op handsfree, en niet zo bij met je mailbox. Maar je krijgt veel e-mails van je klanten en kandidaten, terwijl ze pas telefonisch contact opnemen als iets echt dringend is. Dat kan een teken zijn dat jouw klanten het contact liever digitaal houden.

Of andersom: jij hebt liever puur online contact, maar de paar opdrachtgevers en/of uitzendkrachten die je telefoonnummer hebben, bellen eigenlijk alleen maar. In dat geval kun je je afvragen of je website en online support niet beter kunnen (over het verbeteren van die website zo meer). Of misschien is het aannemen van een extra medewerker die het contact met je klanten onderhoudt een goede investering.

 

 Je customer relationship: wat houdt dat in? 

Je klantrelatie of 'customer relationship' is één van de  onderdelen van het Business Model Canvas. Het type klant waarop je je richt met je bedrijfsmodel valt onder je klantsegment. Je customer relationship heeft de aard aan van de relatie die je met je klanten onderhoudt.

 

Stap 2: hoe heb je nu contact met je klant?


Als je weet hoe je kandidaten en opdrachtgevers het liefst contact met je opnemen, is het tijd om je huidige contactpunten in kaart te brengen: op welke manieren en via welke kanalen ben je op dit moment bereikbaar voor klantcontact? Want als je die kanalen duidelijk hebt, en daarnaast weet hoe je klant jou graag bereikt, weet je ook precies waar het beter kan; of je al goed zit of toch ergens anders moet zijn.

 

Stap 3: online marketing voor uitzenders


Heb je de uitkomsten van stap 1 en 2 naast elkaar gelegd, en is de uitkomst dat je voor jouw klant wel wat aanweziger mag zijn online? Mooi, want op het internet valt juist voor intermediairs veel voordeel te behalen (https://blog.clevergig.nl/klant-kanalen-internet-intermediair-van-vestiging-naar-online-uitzendbureau ). Dus duiken we nu wat dieper de digitale wereld in: ziehier een selectie van 4 online marketing-onderdelen die relevant zijn voor jou als uitzender.

 

  • Ken je klant: wie is je buyer persona?

Tja, ook voor het opzetten van succesvolle online campagnes en een website die de juiste kandidaten en klanten trekt, geldt het weer: je moet eerst weten op wie je je eigenlijk richt. Wie is die klant van je? In hippe digitale marketing-termen heet de klant aan wie jij verkoopt je ‘buyer persona. En die klantpersona kan ook best uit meerdere typen of klantsegmenten bestaan.

Zorg dus dat je weet waar jouw klanten en kandidaten zich bevinden, wat ze het liefst met hun vrije tijd doen, en wat ze zoeken in een (tijdelijke) baan.

 

 Zie je het voordeel van online marketing? Probeer employer branding dan ook 

Digitale marketing voor uitzenders heeft natuurlijk veel gemeen met employer branding: de kunst om jezelf als werkgever (of uitzender) in de markt te zetten. Daar schreven we gelukkig eerder al een heel handig stappenplan voor.

 

  • Klanten en kandidaten aantrekken met online advertenties

Zodra je duidelijk hebt op welk type uitzendkracht en/of opdrachtgever jij je richt, kun je afwegen of online adverteren iets voor jouw uitzendbureau is. Adverteren via online zoekmachines is een optie. In de digitale marketing heet dat SEA: Search Engine Advertising. Google is de meest gebruikte zoekmachine en ligt dus ook voor de hand als je wilt beginnen met online adverteren. De eerste stap is een account aanmaken op Google Adwords. En wil je je er verder in verdiepen, begin dan hier.


Optie nummer twee is adverteren op sociale media
: Facebook, Instagram en LinkedIn behoren tot de mogelijkheden. Maar houd wel goed in je achterhoofd wie je klant is en waar je die vindt. Datzelfde geldt trouwens voor de inhoud van je online advertenties: de tekst en beelden moeten aansluiten bij de wereld van je potentiële klant en uitzendkracht. Verpak je boodschap dus mooi, anders komt die niet aan.

 

  • E-mail marketing: klanten warm houden en warmer maken

Heb je al een mooi bestand van prospects, dan kun je die potentiële klanten en kandidaten verder overtuigen van het voordeel van jouw diensten. Het klinkt misschien niet heel spannend, maar een nieuwsbrief is daar een goed middel voor. Het versturen van e-mails kun je namelijk heel makkelijk automatiseren. En eigenlijk is een e-mail de perfecte mix van online en offline communicatie: je verstuurt iets via het digitale medium wat toch persoonlijk is, zelfs als het om een geautomatiseerde e-mail gaat!


Belangrijkste bij e-mail marketing: consistentie en frequentie. Stuur op regelmatige basis een mailtje om te laten zien dat je aan je prospect denkt, of een update om te zorgen dat je potentiële klant weer even aan jou denkt. Maar het moet geen spam worden: mail dus ook weer niet te vaak.

 

  • De aandacht vasthouden met je website

Natuurlijk kun je via allerlei vormen van online marketing je mogelijke kandidaten en klanten duurbetaald en in groten getale naar je website halen. Maar als je website niet goed is, zijn die prospects net zo snel weer weg. De boodschap is simpel: zorg voor een duidelijke website, die makkelijk navigeert en alle informatie bevat die nodig is voor iemand die een uitzendkracht of een uitzendbaan zoekt. De eerste stap is dus al om twee menu’s of pagina’s te bouwen: één voor de opdrachtgever en één voor uitzendkrachten.


Nog een snelle insider-tip: dat je website makkelijk gevonden wordt in Google is ook niet onbelangrijk. Die kunst van het hoog verschijnen in de zoekresultaten van online zoekmachines noemen we ook wel SEO: Search Engine Optimization. De kern? Laat zoekwoorden en –termen waarop jouw potentiële klant zoekt in Google meerdere malen terugkomen op je website. Maar er komt nog wat
meer bij kijken.

 

Stap 4: blijf in gesprek met je klant


Goed, we hebben je nu een beetje laten zien hoe je het aanpakt om je klant ook online persoonlijk te benaderen, te bereiken en raken. Maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: alles draait om de gulden middenweg tussen online en offline. Vergeet dus niet om ook nog persoonlijk met je klanten en uitzendkrachten in gesprek te blijven.


Stuur bijvoorbeeld korte vragen om feedback
 naar je uitzendkrachten uit per e-mail, via een pop-up op je website of vraag op de man af of je de inlener tevreden is met jouw diensten. Want klantrelaties onderhouden is een werkwoord: je kunt met nog zoveel potentiële klanten een relatie beginnen, zolang je die niet actief laat groeien, raak je je uitzendkrachten en opdrachtgevers net zo snel weer kwijt.

 

In relatie tot jouw klantrelatie

Tijd voor een vraag van ons aan jou: hoe onderhoud jij als uitzender het contact met je kandidaten en klanten, via welke kanalen bereik je ze? Doe je al aan online marketing? Zo ja, aan welke vormen dan precies? Hoe bereik je je klanten? En doe je het persoonlijke contact er nog naast, of focus je volledig op online?

Laat hieronder een reactie achter, of via LinkedIn: