Ook voor jou als uitzender geldt: online is waar je moet zijn. Maar het persoonlijke contact met je uitzendkrachten wil je natuurlijk niet verliezen.
Hoe bewaar je de balans tussen online en ‘offline’, tussen vindbaar zijn op internet en fysiek aanwezig zijn met een kantoor? Kun je online contact persoonlijk maken, en andersom? We helpen je graag een eindje op weg bij dit duivelse dilemma. Met hulp van Randstad: lees hier onze case study over customer channels.
De volgende stap in je business model: Channels
Het voordeel van volume bespraken we eerder al, in het kader van een ander deel van je business model: je waardepropositie als uitzender. Deze week is de volgende bouwsteen voor je bedrijf aan de beurt: dat zijn je ‘Channels’, de kanalen waar je jouw diensten aanbiedt aan je klantsegmenten. Of, anders gezegd, de plaatsen waar kandidaten en inleners jou kunnen vinden.
De case: Randstad Nederland verruilt de
binnenstad voor algoritmen
Laten we een van de grotere jongens als voorbeeld nemen: Randstad was eind 2017 nog in het nieuws toen ze bekendmaakten een heel aantal vestigingen in binnensteden te gaan sluiten. In plaats daarvan zetten ze in op meer computers en algoritmen.
Maar ’s lands grootste uitzender is zich er tegelijkertijd van bewust dat digitalisering en technologie niet ten koste mogen gaan van persoonlijk contact:
“Echt contact maak je niet via technologie en algoritmen”
– Reiant Mulder, algemeen directeur Randstad Nederland
De balans vinden tussen digitaal en persoonlijk
Sterker nog (we blijven even dankbaar gebruik maken van dit goede voorbeeld): volgens Randstad kunnen online en offline gewoon naast elkaar bestaan, en elkaar zelfs aanvullen. Hoe hebben zij de ‘verhuizing’ van fysieke kantoren naar internet precies aangepakt? En belangrijker: wat kun jij daarvan leren?
#01 Wat Randstad doet: minder vestigingen
Randstad verandert niet in één keer helemaal van kanaal: fysieke kantoren blijven bestaan, alleen in kleiner aantal. Dat betekent een kern van belangrijkste kantoren op strategische plekken in het land, vooral in het centrum van grote steden. Deze vestigingen noemt Randstad heel modern ‘flagshipstores’: daar kan iedereen nog gewoon ouderwets in- en uitlopen.
Hoe pas jij dit voorbeeld op je eigen uitzendonderneming toe?
De meest voor de hand liggende les is natuurlijk: heb je nog een of meer kantoren, sluit die dan. Maar gelukkig liggen de zaken iets genuanceerder: Randstad gaat uit van de veranderende wens van de klant.
Als reden voor het sluiten van een heel aantal vestigingen noemt de uitzender digitalisering: de kandidaat van nu start zijn zoektocht naar een baan online; zelfs 50-plussers leiden al een grotendeels digitaal leven.
Kortom: de werkzoekende anno 2018 loopt online binnen, niet meer door een open deur tijdens kantoortijden. Zorg er dus voor dat jouw uitzendbureau goed te bereiken is via het kanaal dat online heet!
#02 Wat Randstad doet:
uitzendbureaus verhuizen naar de rand van de stad
Oké, een handjevol vlaggenschipvestigingen in de binnenstad, terwijl een groot deel van de kantoren sluit. Maar tegelijkertijd verhuist Randstad het restje uitzendbureaus dat mag blijven naar bedrijventerreinen, aan de rand van de stad (what’s in a name?). Wie zich dan online heeft ingeschreven kan hier alsnog terecht voor persoonlijk contact, maar alleen op afspraak.
Hoe helpt dit voorbeeld jou?
Volgens Randstad zelf is deze ‘online move’ een reactie op het feit dat nu al 99% van de kandidaten zich via internet inschrijft bij een uitzendbureau. Maar zoals gezegd: online en face-to-face kunnen niet zonder elkaar. Of zoals verwoord in een andere quote van Randstad-directeur Mulder: “Ik geloof dat we mens en organisatie pas echt kunnen laten groeien via persoonlijk contact.”
Dus, een soepele overgang van offline naar online: hoe doe je dat dan precies?
- Allerbelangrijkst: zorg ervoor dat je website goed gevonden kan worden door zoekmachines.
- Maak van je website je nieuwe niet-tastbare visitekaartje, inclusief warm welkom: zorg dat die overzichtelijk is, en alle informatie die een toekomstige kandidaat of opdrachtgever zoekt er te vinden is. Voeg een snel te doorlopen online inschrijfformulier toe, bijvoorbeeld.
- Volg een inschrijving via internet op met een persoonlijk telefoontje, of een iets modernere video-kennismaking. Met een nieuwe opdrachtgever kun je natuurlijk gewoon ouderwets afspreken op locatie.
#03 Wat Randstad doet: van uitzenden naar kwalitatief plaatsen en opleiden
Als je vestigingen sluit, heb je ook minder intercedenten nodig. Zou je denken, toch? Nope, dat gold niet voor Randstad na de sluitingen en verhuizingen naar stadsranden: alle werknemers verhuisden vrolijk mee. De directie is duidelijk bezig met de veranderende taken van de intermediair: Randstad-intercedenten krijgen een meer coachende rol.
Het internet en algoritmen kunnen wel het werven overnemen en de juiste kandidaat matchen met een vacature, maar expertise en mensenkennis blijven nodig. We roepen het vaker: voor het uitzendwerk van de toekomst wordt kwalitatieve plaatsing steeds belangrijker, op basis van bedrijfscultuur en karakter. Randstad is het met ons eens: de kerntaak van de nieuwe intercedent is om kandidaten op zo’n manier te adviseren dat ze in een functie terechtkomen waar ze passen.
Een uitzendkracht plaatsen op een plek die ook de juiste is doe je niet zomaar: het bieden van een opleiding helpt daar ook bij. Dat is precies waar Randstad nu, naast intercedenten die meer adviseur worden, op focust: sinds december leidt het uitzendbureau zelf medewerkers op voor de zorg, bouw, techniek en transport.
Wat kun jij hier als uitzender anno 2018 mee?
De boodschap moge duidelijk zijn: als je ook over een paar jaar nog waarde wil toevoegen als intercedent, moeten jij en je waardepropositie mee met de veranderingen:
- Meet jezelf een rol aan als adviseur, coach of consultant, en ga matchen op kwaliteit en karakter;
- Breid je diensten uit: je kunt volledig focussen op het opleiden van uitzendkrachten, maar je ook richten op één andere uitzendbezigheid, of één specifieke markt en niche.
Waarom zou je eigenlijk meer digitaal doen?
Het digitale medium brengt jou als intercedent eindeloos veel mogelijkheden, zeker in combinatie met alle slimme technologie van deze moderne tijd. En dan bedoelen we niet alleen automatische matching op basis van algoritmen, slimme chatbots voor het vinden van vacatures, of online tools die je bedrijfsprocessen automatiseren.
Internet biedt de uitzender anno 2018 meer dan technologische oplossingen. Dat de concurrentie op de uitzendmarkt killing is, is niets nieuws – we durven het zelfs bijna niet meer te zeggen.
Juist bij grote concurrentie en dalende marges is volume een groot voordeel. Volume betekent namelijk ook lagere kosten. Hoe creëer je dat tegenwoordig? Inderdaad: online! Ook als intercedent, dat weten meerdere uitzendbureaus al heel goed: zo lanceerde Adecco laatst nog een online platform voor recruitment, en zijn Wurcly, Youbahn en MyFlexwork voorbeelden van intermediairs die ‘online only’ opereren.
Are you in? Ga je mee online of blijf je op kantoor?
Ben je overtuigd: is online inderdaad de plek waar je moet zijn? Zou zomaar kunnen dat je er ook al te vinden bent natuurlijk. Hoe heb je de overgang naar het internet gemaakt? En hoe combineer jij online zijn met persoonlijk contact?
Wij zijn benieuwd, dus laat het ons weten! Dat kan in een reactie hieronder, of via:
OPMERKINGEN