Je waardepropositie als uitzender gaat veranderen, schreven we vorige week. We lichtten toen al een tipje van de sluier: misschien word je wel flex-manager (help!). Deze week leggen we je precies uit waarom je value proposition over 5 jaar niet meer hetzelfde is, en vooral: hoe je als intermediair van de toekomst op andere manieren dan wel waarde blijft toevoegen.
Wat je kandidaten en je klanten willen
Wat jij je klant te bieden hebt als uitzender valt uiteen in je twee klanttypen, de inlener en de werkzoekende. Wat gaat er veranderen aan de vraag van je opdrachtgevers en je flexkrachten?
Werknemers willen nog vaker flex(werken). En ze krijgen daar de mogelijkheid voor, want de arbeidsmarkt is en blijft krap. De andere kant van je value proposition, je opdrachtgever, wil ook meer flex, maar dan in zijn personeelsbestand. Bedrijven gaan vooral intern meer met flexibele schillen werken.
Je krijgt er in de toekomst dus concurrentie bij van je huidige opdrachtgevers en andere grote bedrijven. Daarom een wake-up-call: wil je relevant blijven als intermediair, werk dan aan je waardepropositie. In een steeds flexibeler werkende wereld moet die uit deze 3 onderdelen bestaan, vinden wij: snelheid, kwaliteit, en voldoende keuze voor zowel uitzendkracht als opdrachtgever.
Tijd voor een nieuwe value proposition
Los van de veranderende vraag vanuit je twee typen klanten: het wordt de komende 5 jaar alleen maar makkelijker om een uitzendbureau te starten. Want met deze moderne tijden komen veel mooie tools en technologieën die uitzendwerk vergemakkelijken. En veel werkzaamheden kun je uitbesteden aan andere partijen, je hele back-office bijvoorbeeld.
Conclusie: er komt van alle kanten meer concurrentie op de flexmarkt. Dus kun je maar beter glashelder hebben welke waarde jij toevoegt.
4 toekomst-proof proposities voor uitzenders
Wij helpen je graag je voor te bereiden op de toekomst met een nieuwe value proposition. Daarom hebben we 4 scenario’s uitgewerkt waarin je als intermediair ook over 5 jaar nog relevant bent.
1. De flex-manager: staffing on demand
Je opdrachtgever gaat met meerdere vormen van flexibel werk aan de slag, en dat is ook voor grote bedrijven nog een aardige uitdaging. Daarom stelden we vorige week al voor: in de toekomst neem je je klant mogelijk deze hele flex-uitdaging uit handen, zowel voor interne flexibele schillen als externe flexpools. Je wordt als het ware de ultieme tussenpersoon.
Dat is voor jou als intermediair meteen de moeilijkste nieuwe value proposition, maar wel een met de meeste ruimte voor marge. Want je voegt heel wat waarde toe als jij de hele HR-cyclus overneemt voor alle typen flexibele medewerkers binnen een bedrijf, van werven en selecteren, trainen en onboarden tot inplannen, urenadministratie en payrolling.
Verschillende vormen van vast en flexibel werken volgens Accenture
2. De niche-speler: focus op één markt
Een tweede manier waarop je je waardepropositie toekomstbestendig maakt, is door je volledig te richten op uitzenden in één markt, branche of type functie. Daarbinnen neem je vervolgens het volledige HR-takenpakket over. En je wordt daarin heel goed, de expert zelfs. Want als jij de beste flexkrachten levert aan je opdrachtgever, en heel snel een perfecte opdracht binnenhaalt voor een kandidaat uit je poule, is er ruimte voor een goede marge.
Eén branche om op te focussen is bijvoorbeeld de logistiek, tuinbouw, zorg of IT (die laatste twee zijn aan te raden). Maar het kan ook zijn dat je je richt op het werven, selecteren en uitzenden van alleen technisch installateurs, verpleegkundigen, of vrachtwagenchauffeurs uit het buitenland.
3. De specialist op het gebied van werving / selectie / planning / ontwikkeling (streep door wat niet van toepassing is)
Dit derde scenario lijkt op value proposition nummer 2. Maar hier specialiseer je je in één taak uit het hele uitzendspectrum in plaats van je te richten op één branche of functie. Eigenlijk is deze ontwikkeling al volop bezig, net als het uitzenden met focus op één branche van hierboven: er zijn legio experts in recruitment, werving- en selectiebureaus en payroll-specialisten. En bijkomend voordeel van kiezen voor deze vorm van specialisatie is dat er veel back-office software is om je bij je taken te helpen. Misschien ligt je marge hier wat lager, maar zo kun je alsnog het nodige volume creëren.
4. De volume-speler: more is more, en goedkoper
Helemaal aan de andere kant van de toekomstbestendige waardeproposities: specialiseer je je liever niet in één branche of taak, dan kun je ook gaan voor groot: word een uitzender van volume. Maar dan wel met een volledig online-model.
In de huidige uitzendmarkt met sterke concurrentie houd je alleen met een meer traditioneel uitzendbureau en een of meerdere filialen nog maar weinig marge over. Een manier om op die ontwikkeling te reageren is om je diensten zo goedkoop mogelijk aan te bieden. Dat doe je weer door volume. En groot worden is voor jouzelf het goedkoopst online. Natuurlijk verschuiven je kosten dan deels van hoge huur naar digitale marketing en software voor recruitment, front- en back-office. Maar met behulp van die handige software bereik je makkelijker en goedkoper meer banenzoekers én opdrachtgevers.
Voorbeelden van bedrijven die het uitzenden al op deze moderne manier doen zijn
Wurcly, Youbahn, Morgenwerk en heel recent nog MyFlexwork.
Wie van de vier?
Welke van onze vier scenario's lijkt/lijken jou het meest waarschijnlijk als value propositions van de toekomst? En heb je zelf een voorkeur?
We horen graag van je! Laat hieronder een reactie achter op deze blog, of via: