We houden je graag op de hoogte van wat er speelt in de wereld van het flexwerken. En houden ervan het beestje bij de naam te noemen. Daarom presenteert clevergig hierbij vol trots: nieuwsrubriek nummer twee.
Want de wereld staat nooit stil, en zeker die van de uitzendmarkt blijft constant in beweging. Dus lees in deze What’s new alles over bedrijfstakken met tekorten en de opkomst van employer branding (ja, alweer).
Gezocht: techneut / ICT’er / verpleegkundige / leerkracht
Er komen steeds meer banen bij. Dat berichtten we natuurlijk al in onze vorige news flash. Maar het gaat niet alleen om as we speak in 2017; ook voor de komende jaren is de verwachting dat het aantal banen zal blijven stijgen. De reden: economische groei, jawel! De voorspelling is dat de Nederlandse arbeidsmarkt dankzij die aantrekkende economie tot 2022 met 520.000 banen gaat groeien.
De kracht achter deze voorspellingen is onderzoekscentrum ROA (Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt) van de Universiteit Maastricht. Als gevolg van de groeiende economie stijgt met name de vraag naar technisch personeel en ICT’ers de komende jaren hard. Denk aan software- en applicatie-ontwikkelaars, maar het tekort geldt voor alle opleidingsniveaus: minder jongeren kiezen namelijk voor een technische opleiding of beroep. En eenmaal gediplomeerd blijven er maar weinig hun technische baan uitoefenen.
Naast de stijging in het aantal banen dankzij economische groei, moeten er volgens het ROA nog zo’n 1,5 miljoen arbeidskrachten worden vervangen die de komende tijd met pensioen gaan. En dat terwijl er tot 2022 maar 1,6 miljoen afgestudeerden bijkomen op de arbeidsmarkt. Je mag zelf het rekenwerk doen: het gevolg is een tekort, van een half miljoen werkenden.
Niet alleen de techniek en ICT-sector merken dat tekort, maar ook de zorg en onderwijs. Omdat de nieuwe regering 2 miljard heeft vrijgemaakt voor de zorg, verwacht het ROA daar de komende jaren een stuk meer banen dan er op dit moment zijn. In het basisonderwijs speelt vooral mee dat veel huidige leerkrachten binnenkort de pensioenleeftijd bereiken.
Employer branding is big (echt!)
Je zou bijna denken dat we ergens heen willen met al die berichten over employer branding. Wat dit keer zo belangrijk is dat we het in ons nieuwsoverzicht hebben opgenomen: steeds meer organisaties zetten employer branding in! Zo blijkt uit het jaarlijkse Social Media Recruitment onderzoek van expert in recruitment via sociale media MrWork.
In 2017 heeft 70 procent van de bedrijven gebruik gemaakt van employer branding in het recruitmentproces. En daarin spelen sociale media een belangrijke rol: tweederde van de 233 ondervraagde bedrijven zet die in om het werkgeversmerk in de markt te zetten. LinkedIn (65%) en Facebook (55%) zijn de populairste sociale media voor employer branding volgens MrWork, maar ook veel werkgevers maken gebruik van YouTube (43%) en Twitter (33%). En ook niet onbelangrijk: Instagram en Snapchat zijn in opmars, zeker als kanalen om de jongere generatie werkzoekenden te bereiken.
Leuk en/of interessant? Zie automatisch nieuwe blogposts verschijnen van clevergig als je ons volgt op LinkedIn:
OPMERKINGEN