clevergig blog

Hoe breid je je flexpool uit als uitzend- of bemiddelingsbureau?

Geschreven door Femke Vonk | 30-jan-2019 12:37:30

In onze eerdere monster blogpost vertelden we je alles wat je als arbeidsbemiddelaar moet weten over flexpools. Een van de onderdelen is het groeien van je flexpool. Waar moet je dan allemaal op letten?

Heb je een uitzend- of bemiddelingsbureau, maar nog geen flexpool? En twijfel je nog of je er aan moet beginnen? Check dan even deze vier redenen om te zien waarom je tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder kunt. Als eenmaal kandidaten op flexibele basis naar tevredenheid plaatst bij opdrachtgevers, dan zal je vaker aanvragen ontvangen. Dus hoog tijd om je flexpool verder uit te breiden.

HOE DOE JE DAT?

1. Verbreed je aanbod

Als je net begint met je flexpool, dan is het slim voor een bepaalde niche te kiezen. Te weten een specifieke branche en werkgebied. Immers, hoe meer variabelen je toevoegt – bijvoorbeeld functies of geografische locaties – hoe moeilijker het wordt vraag en aanbod te matchen. Het is nu eenmaal moeilijker om een Verzorgende Niveau 3 in Amsterdam te leveren, en tegelijkertijd een Verzorgende Niveau 5 in Leeuwarden beschikbaar te hebben. Het aan de praat krijgen van vraag en aanbod is het moeilijkst van allemaal. Daarom raden we aan klein te beginnen en pas later variabelen toe te voegen. Heb je eenmaal een flexpool met een grote groep flexwerkers en tevreden klanten? Dan ben je goed op dreef en kun je het aantal variabelen uit gaan breiden.

2. Wil je wel altijd 100% levering garanderen?

Opdrachtgevers zetten hun aanvragen vaak uit bij meerdere bureaus tegelijk, zodat zij meer kans hebben dat een dienst gevuld wordt. Voor jou als bureau is dit lastig. Je moet mensen benaderen en reageert iemand positief, dan moet je nog maar afwachten of de opdracht voor jou is of dat iemand je voor is geweest. Je kunt proberen exclusiviteit te krijgen, zodat bijvoorbeeld twee weken voorsprong hebt op je concurrentie. Maar wil je ook altijd 100% levering garanderen, of is het handiger daar iets voorzichtiger mee te zijn?

Zo kennen we de eigenaar van een bureau die bewust voor 80% gaat. Hij heeft een deal met een instelling gesloten dat jij 3 weken voorsprong krijgt op zijn concurrenten. Toch bezorgt hij ‘maar’ 80% van de diensten bij die instelling. De overige 20% vult hij elders in. Zijn redenering: ‘Als ze bij die instelling eenmaal gewend zijn dat ik 100% invul, verwachten ze dat elke keer opnieuw. Om die verwachtingen helder te houden, zodat men weet dat ik niet altijd alles kan vullen, kies ik ervoor bij die 80% te blijven.’ Vraag jezelf dus af: wil ik me in allerlei bochten moeten wringen om steeds weer die 100% te kunnen leveren of past een lager percentage me beter?

3. Maak afspraken

Probeer afspraken te maken met klanten. Dat hoeven overigens niet altijd exclusieve afspraken te zijn, waarbij je voorsprong krijgt op de concurrent. Het kan ook een afspraak zijn over het aantal te leveren mensen in een bepaalde periode. Zo hebben wij een bemiddelingsbureau als klant dat een jaarcontract heeft afgesloten met een opdrachtgever waar ze wekelijks kandidaten gaan leveren. Dat geeft het bureau de tijd deze kandidaten te vinden en eventueel op te leiden, en de flexwerkers hebben wat meer werkgarantie. Op wekelijkse basis zijn het nog steeds allemaal losse diensten, maar op lange termijn kun je het zien als een vaste pool voor die bepaalde klant. Dit soort deals geven je tijd om te werven én om je kosten terug te verdienen.

4. Voorkom verloop

Heb je eenmaal een mooie pool opgebouwd met waardevolle flexwerkers, dan wil je natuurlijk niet dat ze door de achterdeur weer verdwijnen. Het onderzoek van Timing benadrukt maar weer eens het belang van waardering. Door positieve feedback te geven en je waardering uit te spreken verhoog je de betrokkenheid van de flexkrachten. Ook al is flexibiliteit het nieuwe toverwoord, ook flexkrachten willen trots kunnen zijn op hun werk en willen ook gemotiveerd zijn hun werk te doen. Zorg daarom voor welgemeende waardering, een stuk autonomie en voor het gevoel van toegevoegde waarde. Als je je flexpool goed weet te managen krijg je daar betrokkenheid voor terug, van je flexkrachten en daarmee ook van de opdrachtgevers. Heb je last van een hoog verloop in je flexpool? Dit is wat je eraan kunt doen.