De arbeidsmarkt verandert. De platformeconomie doemt op. En de flexibele inzet van medewerkers wordt alsmaar belangrijker voor opdrachtgevers. Maar los van de veranderende vraag neemt ook de concurrentie toe. Met alle moderne tools wordt het steeds makkelijker om een bemiddelingsbureau of uitzendbureau te gaan doen.
Om relevant te blijven moet je als arbeidsbemiddelaar meebewegen met deze verandering. Niet overtuigd? Wij geven je vier redenen om toch met die flexpool te beginnen.
1. De markt verandert structureel
Een zilveren jubileum met bijbehorend speldje en gegraveerd horloge (of was het een kristallen presse-papier?) klinkt als iets uit een geschiedenisboekje. Flexibiliteit is wat de klok slaat vandaag de dag. Korte-termijn posities, on-demand werk en freelancen, dat zijn de nieuwe toverwoorden. En dat geldt voor de hele breedte van de arbeidsmarkt, zo blijkt uit een recent rapport van ING. Volgens het CBS is alleen al in Nederland het aantal uitzendkrachten en freelancers in vijftien jaar gegroeid van een miljoen naar ruim 1,9 miljoen. Een beweging die niet meer te stoppen lijkt en waar je als uitzender of arbeidsbemiddelaar maar beter serieus rekening mee kunt houden.
2. Recruitment, matchen en detacheren verschuiven naar online
Het aantal online uitzend- en detacheringsbureaus groeit gestaag. Indeed, Hoofdkraan, Youbahn, YoungCapital en Morgenwerk zijn maar een paar voorbeelden van een steeds langer wordende lange lijst. De gang naar een stenen kantoor zal steeds minder werkzoekenden bekend voorkomen. Net als de banken, zullen ook zij langzaamaan uit het straatbeeld verdwijnen. Zoals blijkt uit dit rapport van ING zorgen deze online platforms voor lagere transactiekosten. Vraag en aanbod wordt automatisch gematcht, wat de zoekkosten verlaagt. Net als in het fastfoodrestaurant we zelf de tafel afruimen of de AH to Go waar we zelf de boodschappen scannen, doet ook in de uitzendbranche de kandidaat steeds meer zelf. Persoonlijk advies wordt steeds minder belangrijk. Bovendien vindt de afhandeling digitaal plaats, waardoor de transactie nog goedkoper wordt. Logisch dat opdrachtgevers steeds minder voor de match willen betalen en dat hierdoor de marges onder druk komen te staan.
3. Extra omzet genereren
Enerzijds komen door de shift van traditioneel naar online dus de marges onder druk te staan, anderzijds biedt deze verschuiving voor bureaus die nog geen flexpool hebben de mogelijkheid om extra omzet te genereren. Toch beginnen veel bureaus niet aan een flexpool omdat ze het te veel tijd vinden kosten. In onze ogen een gemiste kans. Ja, zo’n flexpool brengt veel operationele hassle met zich mee. Als je het niet goed organiseert, zit je inderdaad de hele dag te appen, te bellen en planningen aan te passen in Excel. Maar een flexpool biedt je ook de kans om nieuwe klanten binnen te halen en daarmee nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren. En dat operationele gedoe, daar is hele slimme software voor J. Ook als je toch met ad-hoc-planning aan de slag wilt, kom je met deze zeven aandachtspunten een heel eind.
4. De dreiging van de platformeconomie is reëel
Steeds meer werkzaamheden verschuiven dus naar online platforms. Je kunt deze verschuiving niet meer negeren. Zelfs in het meest voorzichtige toekomstscenario in het rapport van ING wordt 20% van alle flexkrachten zzp’er. In het extreme scenario is dit maar liefst 70%. Dat hoeft niet te betekenen dat dat allemaal ten voordele is van de online spelers; de ‘traditionele’ uitzendbranche kan daar ook een deel van pakken. Maar het moge duidelijk zijn: om relevant te blijven, moet je gaan digitaliseren en met die flexpool aan de slag.
Het is onze missie om jou als uitzender en arbeidsbemiddelaar deze stap naar de nieuwe werkelijkheid te laten zetten. Met deze uitgebreide post helpen we je een eind op weg. Wil je meer weten of gewoon eens sparren? Neem gerust contact met ons op!
OPMERKINGEN