Het grote probleem op de uitzendvloer van dit moment, horen we van onze klanten: een hoog verloop van flexkrachten. Die snelle uitstroom is natuurlijk het gevolg van de steeds krapper wordende arbeidsmarkt. Maar juist in die krapte wil je je met moeite geworven uitzendkrachten behouden.
Goed nieuws: dat kan! Een week geleden vonden we dat het tijd was om een klantsegment te kiezen. Deze week gaan we terug naar het begin: weet je eigenlijk wel wie je klant precies is, en – belangrijker nog – wat die wil? We vertellen je graag hoe je antwoord geeft op die vragen.
Klant is koning
Laten we meteen duidelijk zijn: wie denkt dat alles begint met zijn product, die heeft het mis. Zonder klant ook geen onderneming. De diensten die je aanbiedt pas je aan op de behoefte van de klanten op wie jij je richt. Verandert die behoefte, dan veranderen jij en je waardepropositie mee.
Goed, jouw klant als intercedent bestaat uit twee segmenten, de opdrachtgever en je flexkrachten. Je opdrachtgever hebben we inmiddels uitgebreid bestudeerd met de mass market adoption van flexibel werk.
We focussen nu op de andere klant zonder wie jij niet kan bestaan: je uitzendkrachten. Want in deze krappe arbeidsmarkt is dit deel van je klantsegment absoluut koning.
In 3 stappen bepalen wat je klanten willen
Onze theorie over je business model begint bij je zogenaamde ‘customer segments’, klantsegmenten dus: op wie richt je je?
De volgende stap is dan om te weten wie die klant van je is, en wat hij wil. Wil je het verloop van je uitzendkrachten beperken, dan moet je voldoen aan hun wensen. Maar hoe weet je of de eisen van je tijdelijke krachten veranderen? En welke richting hun behoefte precies op beweegt?
Geen stress, we leggen je hier graag in 3 snelle stappen uit hoe je daarachter komt, en hoe je je business model erop aanpast. Dat doe je door de zogenaamde customer jobs, pains en gains van je uitzendkrachten te bepalen:
Stap 1. Customer jobs
Je kandidaten willen iets bereiken in het leven, privé en op professioneel gebied. En iets minder filosofisch: iedereen heeft brood op de spreekwoordelijke plank nodig. Het is belangrijk om te bepalen bij welke van die ‘jobs’ of taken jij je klant helpt. Denk breed, en niet vanuit je eigen product: stel jezelf de vraag ‘Wat heeft een werkzoekende nodig in het leven?’, liever dan ‘Wat wil een flexkracht van een uitzender?’.
Stap 2. Customer pains
Het vervullen van een ‘job’ lukt niet altijd in één keer: je klant komt obstakels tegen die het moeilijker maken, risico’s, ongewenste effecten – allemaal zijn het 'pains'.
Bedenk wat de pijn voor jouw uitzendkrachten is bij het zorgen voor inkomenszekerheid. Of waar ze tegenaan lopen in de zoektocht naar een baan waarvoor je niet van 9 tot 5 aanwezig hoeft te zijn op één plek. Misschien zijn er niet genoeg adhoc-opdrachten om compleet flexibel te werken. Of de ‘job’ van jouw flexkrachten is juist om voor langere tijd fulltime gedetacheerd te worden, maar jij biedt alleen parttime opdrachten. En het kan natuurlijk ook dat een kracht altijd inzicht in de roosterplanning wil, maar nog een makkelijke tool mist om zijn diensten in te zien ;-).
Waarom je de problemen van je klant vaststelt? Als uitzender van de toekomst kun jij deze pijnen verzachten met de diensten en opdrachten die je aanbiedt.
Stap 3. Customer gains
Tijd voor wat positiviteit: ‘gains’ zijn de goede resultaten en voordelen die je kandidaten halen uit het vervullen van hun ‘jobs’. Net als de taken uit stap 1 kunnen die functioneel-financieel en emotioneel zijn.
Bijvoorbeeld: een positief en best essentieel resultaat van het zoeken naar een tijdelijke uitzendopdracht is betaald krijgen. Maar het is ook belangrijk dat de payroll op tijd gebeurt, op basis van het juiste aantal uren. En voor sommige uitzendkrachten is zich thuisvoelen, gewaardeerd worden en leuke omgang met collega’s een even belangrijke ‘gain’ als het inkomen.
Vraag je dus af: wat zijn de minimale, functionele en de verwachte voordelen die kandidaten uit mijn dienst halen? Maar ook: hoe kan ik nog net iets meer bieden en positief verrassen?
Werf je online omdat je kandidaten tot de jongere generatie behoren en het liefst vanaf hun telefoon een tijdelijke baan vinden, dan kun je ze een onverwachte emotionele ‘gain’ geven door op de eerste werkdag even persoonlijk te vragen hoe het gaat.
Meer tevreden uitzendkrachten = minder verloop
Weet je wat de behoefte van je klant is, dan weet je welk product je kunt verkopen. En als je weet wat je uitzendkrachten willen, kun je ze langer bij je houden. Dag, verloop dus!
Over de toekomstige wensen van werkzoekenden kunnen we natuurlijk alleen voorspellingen doen (dat doen we graag). Maar met de 3 stappen van customer jobs, pains en gains heb jij als uitzender wel een mooi framework om de behoefte van jouw klanten te bepalen. Die van nu, anno 2019 of alvast voor 2030.
Wat denk jij: wil de uitzendkracht van 2020 meer flexibiliteit of juist meer zekerheid? We zijn benieuwd! Laat het weten in een reactie hieronder, of via: