clevergig blog

Waarom je als uitzender je verdienmodel beter aanpast op de toekomst

Geschreven door Lisanne Buisman | 23-jan-2018 16:04:43

Verrassing: vanaf nu serveren we elke twee weken een spannende stelling over uitzenden in de toekomst.

Vorige week deden we zomaar een uitdagende uitspraak: als je wilt blijven uitzenden, zul je afscheid moeten nemen van de marge zoals je die nu kent. Natuurlijk kwam die uitspraak niet helemaal uit de lucht vallen: we zijn zoals gezegd druk onderzoek aan het doen naar het uitzendwerk van de toekomst. Voor het geval je je afvraagt hoe we zoiets gewaagds durven te zeggen: we leggen het je in deze blog graag uit.

De eerste stelling in een reeks van 9 die wij vorige week poneerden.

 

Waarom je over 3 jaar je marge niet meer herkent: de argumenten achter onze stelling

  1. Krap, krapper, krapst (de arbeidsmarkt dus)

Niets nieuws onder de zon: op dit moment kunnen veel vacatures al niet opgevuld worden, zoals we eerder schreven, vooral in de techniek, ICT en zorg. Onze verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren alleen maar verder zal toenemen (en we zijn niet de enigen die dat denken).

  • Waarom is dit belangrijk voor jou als uitzender?
    Het gevolg van een steeds krapper wordende arbeidsmarkt: de concurrentie tussen uitzenders groeit, zeker als het gaat om het werven van werknemers in de sectoren met grote schaarste aan personeel (onder andere de industrie, ICT, bouw en zorg).

  • Wat betekent dit voor jouw dagelijkse werkzaamheden?
    Wil je de strijd met de grotere concurrentie aangaan, dan zul je je manier van uitzenden moeten aanpassen op de toekomst: je gaat op zoek naar creatieve manieren om uitzendkrachten te vinden: je haalt ze bijvoorbeeld uit een andere sector met overschot en schoolt ze om.

    Klinkt enger dan het is, en wij vinden het best plausibel: misschien zul je vaker moeten samenwerken met andere uitzenders. Bijvoorbeeld door uitzendkrachten uit je pool uit te wisselen. Ook een optie: samenwerken met publieke spelers, zoals het UWV.

 

  1. Power to the people: meer macht voor de medewerker

De blijvend krappe arbeidsmarkt heeft weer tot gevolg dat de werknemer meer macht krijgt. Die kan vaker zelf bepalen voor wie hij werkt (ook voor welke uitzender), en hoe hij zijn werk, werkdag of werkweek indeelt. Oftewel: de trend van flexibilisering zet vrolijk door, juist voor de medewerker.

  • Belangrijk voor jou:
    De harde waarheid (we hopen dat het niet teveel pijn doet): om flexibel te werken hebben werknemers de uitzender steeds minder nodig. Want bedrijven zullen vaker met een interne flexibele schil gaan werken (zie hieronder, bij puntje 3). En dat betekent weer dat de concurrentie onder jou en je mede-uitzenders verder stijgt.

  • Wat dit kan betekenen voor jouw dagelijkse uitzend-werkzaamheden:
    We denken even wat verder door, hoor: medewerkers krijgen meer vrijheid en gaan flexibeler werken, je gaat wellicht uitzendkrachten delen met conculega’s… Uiteindelijk is het mogelijk dat we naar een situatie toegaan waarin ‘jouw’ uitzendkrachten niet meer van jou zijn: misschien worden ze eerder je ‘service-abonnees’ (en die van je concurrent). De service die jij verleent is dan het vinden van een opdracht, dagje werk, gig of project. Klinkt spannend? In een volgende blog vertellen we je er meer over.

 

  1. Iedereen, extra flex: ook bedrijven gaan flex

Wij zien een zeer nabije toekomst voor ons waarin niet alleen baanzoekenden zelf, maar ook bedrijven kiezen voor meer flexibiliteit en mobiliteit. De flexibiliseringstrend is eigenlijk al ruim drie (!) jaar geleden gestart: ABN Amro waarschuwde in 2014 al dat bedrijven vaker zelf een schil van flexibele krachten zouden opbouwen. En daarmee de tussenkomst van een intercedent dus steeds minder nodig zouden hebben.


Ook nu is het aandeel bedrijven dat naast vaste contracten met een eigen ‘flexibele schil’ en flexkrachten werkt nog groeiende. En ook nu roept ABN weer (of nog steeds) op om je als intercedent op tijd aan te passen aan de toekomst.

  • Belangrijk voor jou als uitzender
    Even sjiek Engels uitgedrukt: wij verwachten de mass market adoption van flexibel werken. Werken met een flexibele schil, flexpool of tijdelijke krachten is straks niet meer voorbehouden aan klanten van uitzendbureaus, maar ook grotere bedrijven en corporates gaan er intern mee aan de slag.

  • Wat deze ontwikkeling betekent voor jouw dagelijkse werkzaamheden:
    Je raadt het misschien al: nog meer concurrentie. En dit keer niet van mede-uitzenders, maar van grote jongens. Die met een groot eisenpakket komen. En die kun je dus maar beter te vriend te houden. Of, met andere worden, als opdrachtgever behouden (of binnenhalen).

    De grote bedrijven tevreden houden doe je kort gezegd door zoveel mogelijk aan hun eisen te voldoen: een uitzendkracht leveren puur op basis van diens beschikbaarheid voor een opdracht of dienst is niet meer voldoende.

    Bedrijven vragen ook voor flexibele krachten vaker een plaatsing op basis van kennis, vaardigheden, CV maar ook soft skills en cultuur. En ze willen die match het liefst snel, om zelf weer zo flexibel mogelijk te blijven (tenminste, dat is onze bescheiden verwachting).

 

  1. Digitalisering is overal

Om zo’n match op basis van persoonlijkheid en cultuur waar te maken, zul jij als intercedent slimmer en geavanceerder moeten werven en selecteren. Gelukkig kun je daar allerlei handige data en software voor gebruiken. Die slimme software is er nu natuurlijk al (clevergig, om een voorbeeld te noemen), en er zal de komende jaren alleen maar meer ‘digitale hulp bij uitzenden’ bijkomen. Denk maar aan matchen op basis van algoritmen, of de ‘blockchain boom’.

Verder verklappen we nog even niets en bewaren we de automatisering voor een latere stelling.

 Nu alvast meer lezen over de invloed van digitalisering op uitzenden? Dat kan: 


 

Overtuigd of (nog) niet?

Of je het nu eens bent met onze eerste stelling op dinsdag of niet: we hopen dat we je met deze blog een boeiende blik op de toekomst hebben gegeven. En vooral: dat je iets kunt met deze gratis kennis binnen je eigen uitzendbureau.

Heb je een vraag over onze voorspellingen, of vind je er iets van? We worden heel blij van jouw zienswijze en input! Dus laat hieronder een reactie achter, of op LinkedIn: