Casestudie

Fiduzia: vol vertrouwen in het bouwen van een op maat gemaakt beveiligingsplatform rond clevergig

Bij het plannen van casestudies wilden we niet alleen onze klanten onder de aandacht brengen die actief zijn in de meest voorkomende personeelssectoren: gezondheidszorg, onderwijs en bouw. We wilden ook andere bemiddelingsniches onder de aandacht brengen, en Fiduzia was daar perfect voor. In een prachtig kantoorgebouw in Amsterdam, vlakbij het Vondelpark, ontmoetten we Ranjeet Gajadhar, de eigenaar van Fiduzia, zodat hij ons meer kon vertellen over hoe het bedrijf groeit en hun ervaring met het werken met clevergig.

Over Fiduzia

Fiduzia is een uitzendbureau gespecialiseerd in beveiliging. In eerste instantie besteedden ze voornamelijk beveiligers uit, maar het bedrijf is sindsdien uitgebreid met alle gerelateerde functies. Fiduzia bemiddelt nu ook voor stagiaires, supervisors, gastheren, hostessen, bedienend personeel, enz. Het bureau is bijzonder sterk in de evenementenbranche. Er is bijna geen evenement in Nederland waar Fiduzia geen personeel ter beschikking stelt. We hebben de eigenaar, Ranjeet, een paar vragen gesteld over zijn werk en bedrijf:

Hoe was de planning tot stand gekomen voordat je met clevergig begon te werken?

In het verleden werkten we samen met partijen waarbij het detachement meer leek op werving en selectie. Ik heb wat vrije tijd genomen. Ik kreeg kinderen en heb een tijdje een ander pad gevolgd. Dus ik plaatste een uitzendkracht bij een feestje, en zij namen de fulltime planning over. Toen ik in 2017 weer verder ging, werkte ik veel met telefoon, WhatsApp, Excel. Dat is prima als je met 6 mensen werkt, maar zodra het er 10 of meer worden, kost het steeds meer tijd. Het grote voordeel van clevergig is de eenvoud, het gebruiksgemak en de 'plug and play'. Je kunt iemand een account laten aanmaken, en 9 op de 10 mensen komen er zelf achter, zonder vragen. Als je alles bijhoudt via telefoon, WhatsApp en Excel, heb je echt moeite met de administratie. Zeker als je snel groeit. Je wilt snel alles op één plek kunnen vinden, en ik merk dat ik zelf nogal slordig ben. Soms is het zelfs met clevergig chaotisch, maar als je eenmaal alles in de software hebt verwerkt, heb je één systeem om mee te werken. We waren vrij vroege gebruikers van clevergig, toen de software nog niet alle functies had die het nu heeft. Het achteraf genereren van rapporten en het registreren van uren waren bijvoorbeeld echte verbeteringen. Dit waren allemaal dingen die we nodig hadden, en daar heeft Clevergig goed op ingespeeld. Het was al een goed product, maar het is een nog beter product geworden. Voor ons betekent dit dat we efficiënter kunnen werken en minder chaos hebben.

Wat heeft clevergig de eerste jaren voor het bedrijf gedaan op het gebied van groei?

We gebruiken clevergig sinds 2018. Het maakt je efficiënter. Als we clevergig in zijn geheel zouden gebruiken, ook bij klanten die clevergig zouden accepteren en gebruiken (dat doen ze nog niet), zou het nog eenvoudiger zijn. Want ik word nog steeds heel vaak gebeld, geWhatsapt of gemaild. We halen het dan op en stoppen het in Clevergig. Inmiddels heeft clevergig hier al over nagedacht, want klanten hebben ook toegang tot het systeem. Met die toegang kunnen ze ook rechtstreeks diensten toewijzen. Helaas gebeurt dit te weinig, maar klanten werken met veel onderaannemers en willen niet voor elke onderaannemer met een ander systeem werken. Ik ben van plan er binnenkort mee te beginnen. We worden steeds groter, dus wie weet gebeurt dat binnenkort.

Hoe ga je erin slagen om ze aan boord te krijgen?

Naast Fiduzia werken we nu aan een platform binnen beveiliging om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Ik heb hier al sinds 2006 over nagedacht, maar toen begrepen veel mensen niet wat ik bedoelde. Ik wist ook niet hoe ik het technisch moest toepassen, tot bijvoorbeeld Uber op de proppen kwam. Toen begonnen mensen te begrijpen wat ik bedoelde. Je wilt gewoon een platform waar vraag en aanbod samenkomen. De afgelopen jaren was ik op zoek naar een partij die het voor mij kon bouwen. Ik merkte dat ik het gebruiksgemak dat ik met clevergig ervoer als uitgangspunt heb genomen voor mijn platform. Het moest zo eenvoudig mogelijk zijn. Als je nog steeds een hele handleiding moet doornemen, geven de meeste mensen het op. Het moet gebruiksvriendelijk zijn.

clevergig blijft ondertussen evolueren. Je hebt een visie en vertrouwen in het product, wat ik altijd respecteer. Uiteindelijk zie ik dat functies die Clevergig beter zouden maken, uiteindelijk worden opgepakt. Dus heb ik mijn platform zo gebouwd dat het slim kon worden omzeild. Wanneer mensen klaar zijn met werken en de uren zijn ingelogd in clevergig, wordt er automatisch een factuur verstuurd. Dit zijn dingen die clevergig mogelijk maakt, waardoor ik kan testen of mijn platform levensvatbaar is.

Je hebt je bedrijf onder andere opgebouwd rond clevergig. Dat is geweldig. Zo sterk is clevergig voor jouw bedrijf.

Nog sterker. Ik ben eigenlijk een praktische man. Ik ben niet technisch ingesteld, en zeker niet achter computers. Dat is niet mijn spel, maar het is voor Clevergig. Omdat clevergig soms zelfs problemen oplost voordat ik ze tegenkom, heb ik veel vertrouwen in de software. Daarom hou ik ook van de setting zoals die is. Ik weet dat we ooit een storing hebben ondervonden, en die was in een mum van tijd opgelost.

Hoe vaak werk je zelf nog met de software?

Ik kwam onlangs tot de conclusie dat ik het eigenlijk niet meer zou moeten doen, want elke keer als ik me ermee bemoei, gaat het mis. Vroeger deed ik de planning helemaal zelf, en het is nog steeds het meest efficiënt als de planning door één persoon wordt gedaan. Ik ben blij met clevergig omdat je in het product ook met meerdere mensen tegelijk kunt werken. Ik heb bijvoorbeeld vaak rapporten nodig, dus ik gebruik het nog steeds veel. Ik maak er nog steeds actief gebruik van, maar ik maak zelf minder actieve planning.

Heb je Clevergig aan andere bedrijven aanbevolen?

Absoluut. Ik promoot altijd clevergig, waar ik ook ben. Ik werk met vrij grote partijen, en ik zie dat Clevergig die kant op gaat. Maar vaak willen ze verschillende lagen creëren in een project, wat in principe mogelijk is, maar dan moet je wel met rollen werken. Ook dat het gekoppeld kan worden aan onderaannemers en dat soort dingen. Die functies bestaan nog niet. Ze vragen vaak om iets bredere toepassingen, maar ik denk dat clevergig uiteindelijk in die behoefte zal voorzien. Het gaat steeds meer die kant op, waardoor het voor nog grotere partijen mogelijk wordt om zich aan te sluiten. Voor iedereen die met personeelsmanagement te maken heeft, is dit echt de ideale oplossing. Ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal, dus mijn opmerking is beperkt, maar 'verander nooit je winnende team'. Dus als het al goed met je gaat, waarom zou je dat dan veranderen? Ik heb nog niemand gehoord die zo enthousiast is over hun planningssysteem als ik over clevergig.

Het is een droom voor elk softwarebedrijf om te horen dat een klant zo tevreden is over zijn software. Bedankt, Ranjeet, voor je tijd en eerlijkheid. We kunnen niet wachten om te zien hoe uw tweede bedrijf vordert en welke successen Fiduzia in de toekomst zal behalen. We streven er altijd naar om te verbeteren, zodat we meer van dit soort feedback kunnen horen. We zijn nog niet groot genoeg om beveiligingspersoneel nodig te hebben, maar als dat verandert, staat Fiduzia bovenaan onze lijst.

Probeer onze planningssoftware

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest met onze toonaangevende software.