Skip to content
Eliza Saftyuk 3-okt-2022 12:00:52 4 min read

De Sjouwers: 50% groei in het eerste half jaar

Nadat we onze apparatuur naar de laatste verdieping van een prachtig pand in hartje Utrecht hadden gesjouwd, bereikten we De Sjouwers. Dit bedrijf is bijzonder inspirerend, omdat het is gestart door een van de jongste ondernemers in ons klantenbestand. Vince was pas 16 toen hij samen met enkele andere vrienden, zijn vriend hielp met verhuizen, en op het idee kwam dat sjouwen eigenlijk een leuk bijbaantje kan zijn om wat bij te verdienen. Daarom plaatsten ze een advertentie op Marktplaats waarin ze aangaven beschikbaar te zijn als hulp bij een verhuizing.

Over De Sjouwers

logo-1Inmiddels is Vince ‘24 jaar jong’ en heeft hij een compagnon, met wie hij een klein jaar geleden een serieus uitzendbureau
is gestart, met jongens die als zzp'er, particulieren en bedrijven helpen sjouwen. ‘We doen dat nu veel in de bouw. Vakmensen zijn heel schaars. We proberen het werk van vakmensen te verlichten door het sjouwwerk te doen. Wij zorgen dat het materiaal op de juiste plek ligt, zodat zij direct aan de slag kunnen. Daarnaast doen wij ook veel veel aan evenementenopbouw. Dus eigenlijk sjouwen we, in de breedste zin van het woord. Overal waar gesjouwd moet worden, kan je ons bellen’, vertelt Vince.
 
 
Hoe ging het plannen voordat jullie met clevergig zijn gestart?

Voordat mijn compagnon kwam, zaten alle klussen in mijn hoofd en ging ik binnen de pool jongens via Whatsapp vragen of ze de klus konden doen. Ik moest dan ook herinneren wie ‘ja’ had gezegd. Een paar dagen voordat die klus gepland stond, maakte ik een groepschat aan en stuurde alle informatie naar de jongens die daar naartoe zouden gaan. Het zat allemaal in mijn hoofd en was natuurlijk totaal niet schaalbaar. Dat kan misschien als je het naast je werk doet en je hebt één of twee opdrachten per week, maar als je een serieus bedrijf wilt hebben, kan dat gewoon niet.
 
Ging het plannen altijd goed? Reageerden mensen snel?

Omdat ik het altijd in mijn hoofd had zitten, wist ik wel wie op welke dagen vrij was bijvoorbeeld. Het grootste probleem was dat ik toen 10-20 jongens had die ik appte. Het was altijd een kwestie van herinneren wie wanneer beschikbaar was en wie waar het leukst vond om te werken. Een jaar geleden hebben we daarom besloten om het serieus op te pakken: een grote pool neer te zetten, actief bedrijven te benaderen en onszelf te promoten voor particulieren. Toen moesten we wel zoeken naar iets wat ons daarbij zou kunnen helpen. Zo kwamen we bij clevergig.

DSC00240

Wat is de impact die clevergig op je bedrijf maakt?

We hebben een beter overzicht van alle panningen, inclusief alle informatie en briefing. Dat allemaal in een systeem, in plaats van alles via Whatsapp. Dat scheelt heel veel tijd en het belangrijkste is de schaalbaarheid daarvan. Voor ons is het sowieso een groot voordeel dat bijvoorbeeld urenregistratie, ook via de app wordt gedaan en dat we de rapportages via de app uit kunnen draaien. Dat is makkelijk voor de verloning. Je bespaart hier veel tijd mee. Voordat we met clevergig startte, moest ik na de opdracht alle zzp’ers gaan appen om te vragen hoe lang ze een pauze hadden en hoelang ze uiteindelijk hadden gewerkt. Ik ging het in een excel bestand bijhouden, zodat ik ze later kon verlonen. Nu wordt het allemaal vanuit één punt geregeld en dat is een heel groot voordeel.

Hoeveel is De Sjouwers gegroeid sinds jullie met clevergig zijn begonnen?

We zijn in het eerste half jaar met 50% gegroeid. Doelstelling is om binnen een jaar weer te verdubbelen. We zijn begonnen met een pool van 20 mensen en uiteindelijk zitten we nu op meer dan honderd.

Hoe reageert jouw flexpool over werken met clevergig?
Wij hebben eigenlijk alleen maar studenten in dienst. Dat is een bijzondere groep, ze willen mega flexibel kunnen werken. Je ziet het nu ook aan apps zoals Temper en dergelijke, dat ze door de app kunnen scrollen en kijken of ze die dag willen werken. Dat kan in clevergig ook, dus dat bevalt heel goed. Ze kunnen zo zien met wie ze gaan werken, bij welke opdrachtgever, wat voor soort klus het is. Zo kunnen ze ook selectief zijn in wat voor opdrachten ze aannemen. Verder werkt het met uren loggen heel fijn voor hen.

DSC02120

Zou je clevergig aanraden bij vrienden of collega bedrijven?
Ja zeker. Het werkt heel makkelijk, support is goed, duidelijke roadmap. Andere softwarebedrijven zijn ook vast wel met dingen bezig, alleen je weet nooit precies waar ze mee bezig zijn. Heel fijn aan clevergig dat het wel duidelijk is. Ik zou het zeker aanbevelen.

 

Wij vonden het geweldig om bij De Sjouwers langs te mogen gaan. Zo’n energiek,
jong bedrijf verdient ons respect en onze waardering. We zijn blij dat, onder andere
met behulp van clevergig, het bedrijf met 50% in het eerste half jaar kon groeien en hopen natuurlijk dat het vanuit hier alleen maar sneller gaat. Bedankt, Vince, voor het interview en je hulp bij het naar beneden sjouwen van onze spullen. clevergig approved!

 

OPMERKINGEN