<img height="1" width="1" style="display:none;" alt="" src="https://dc.ads.linkedin.com/collect/?pid=105400&amp;fmt=gif">
Sluiten
Probeer het gratis
Probeer het gratis
Arnoud Visser 20-jul-2020 12:15:41 32 min lezen

8 bruikbare tips om werkstress weg te vagen

Werkstress is van alle tijden. Niet werkgerelateerde stress trouwens ook (wie heeft er kinderen?). Iedereen heeft ergens in zijn leven mee te maken gehad.
 
In je werkende leven gebeuren meer dan genoeg dingen die stress veroorzaken. Een aantal van deze dingen zullen nooit verdwijnen. Dat komt omdat je er geen invloed op hebt.
 
  • Recent onderzoek van Hays wijst uit dat 87%(!) wel eens stress ondervind op werk. Wow. 
  • Jongere medewerkers van 27-35 hebben relatief vaak burnout klachten, namelijk 17%. 
  • Een kwart van de mensen denkt dat over stress praten leidt tot een lagere beoordeling. 
 
Dat klinkt natuurlijk allemaal super heftig. Maar wat is stress nou precies?
 

Werkdruk, oké - werkstress, nee

Een beetje spanning op de werkvloer is prima. Zolang het gezonde spanning is natuurlijk: dat is het ‘lekker’ druk hebben op je werk en daar is niks mis mee. Werkdruk is al een stap verder en minder oké. De Arbo heeft er een duidelijke definitie voor. van werkdruk is sprake als je als werknemer systematisch niet kunt voldoen aan de kwalitatieve en kwantitatieve eisen die aan je werk gesteld worden (bron). `Het CBS beschouwt werkdruk als heel snel moeten werken of heel veel werk te moeten leveren.
 
Bovendien: als werkdruk structureel is, wordt het stress (bron). En van stress ga je niet beter werken. Sterker nog, je verliest je focus. Je slaapt ook slechter, en je bent ongemotiveerd, ongeconcentreerd. Je wordt prikkelbaar of lusteloos, je piekert veel, je hebt last van je hoofd, nek of maag. Als je deze "symptomen" hebt, heb je waarschijnlijk stress. Daar heb je zonder twijfel ook last van op je werk. En dan is het dus tijd om wat aan die drukte en stress te doen.
 
Bovenstaande opsomming maakt het wel duidelijk: echte werkstress vermijd je beter. Dus vanaf hier geen negativiteit meer.
 
Wel 8 oplossingen om stress bij de kladden te vatten, en er wat aan te gaan doen!

Tip 1: laat nooit je lunch staan

Sla nooit een lunchpauze over. Die hebben je hersenen en lichaam nodig om even bij te komen. Bouw er ook een zo vast mogelijk moment voor in. En nog beter: maak daarna even een ommetje in de buitenlucht. Die is fris genoeg deze tijd van het jaar. Beweging én buitenlucht én even alleen of juist sociaal met collega’s zijn helpen allemaal tegen stress.
 
Lunch gezond als het kan!

Tip 2: Kleine pauzes, grote pauzes

Maar met relax bedoelen we ook: neem regelmatig een wat kleinere pauze tussendoor. Haal een kop koffie, thee, glaasje water (niet meteen een fles vol), strek je benen. De vuistregel is een tussenpauze van 5 minuten per uur.
 
Zelfs zogenaamde ‘micropauzes’ van 10-20 seconden helpen al om tussendoor te ontspannen. Ga anders zitten, kijk even weg van je beeldscherm, naar buiten of omhoog, sta op, doe een dansje. 

Tip 3: Een goed begin is het halve werk

Dit is een moeilijke voor wie geen ochtendmens is... Maar zorg ervoor dat je de werkdag rustig en gestructureerd begint. Dus kom zó op tijd dat je voor jezelf even een dagplanning kunt maken voordat de vergaderingen en afspraken alweer losbarsten. Die planning kun je trouwens ook alvast aan het einde van de voorgaande werkdag maken. Dan ga je nog relaxter naar huis.
 
Pro tip: probeer grotere en/of lastige taken zoveel mogelijk ’s ochtends uit te voeren. Dat noemen ze in het Engels Eat the frog first De kleinere, makkelijkere taken bewaar je dan voor na de lunch.

Tip 4: Manage je tijd én je aandacht

Een planning maken en je eraan houden is voor ons makkelijk gezegd. Gebruik die agenda. Of hij nou van papier is of digitaal, gebruik hem. blok minuten, kwartiertjes of uren voor alle taken die meer dan 60 seconden duren. Schat de tijd die je inplant wel realistisch in. Er is ook buffer voor ‘ruis’, tegenvallers, kleine dingen die even tussendoor komen. (link aanpassen)
 
Vind je het lastig om prioriteiten te stellen? Persoonlijk zijn wij groot fan van de Eisenhower matrix. Klinkt misschien ingewikkeld, is het juist niet. Je beoordeelt taken langs twee assen, belangrijk en urgent (lees hier hoe). Taken in het eerste vak, die belangrijk én urgent zijn, voer je het eerste uit. Daarna de taken die belangrijk maar niet urgent zijn; het derde vak delegeer je, en vak 4 negeer je. (link mooier maken)
 
Time - en aandacht management

Tip 5: Teamplanning en taken verdelen

Een duidelijke teamplanning opstellen met je collega’s scheelt een hoop. Maak met vaste regelmaat en van tevoren samen een planning waarin je de taken verdeelt en vrije dagen met elkaar afstemt.
 
Heeft jouw kantoor spreekuren, inloop, komen er veel telefoontjes binnen? Spreek met je collega’s onderling vaste tijden af waarop de één de binnenkomende mailtjes en telefoontjes van jullie vestiging beantwoordt. Hierdoor kan de ander geconcentreerd aan andere taken werken.
 
Pro-tip voor managers: stel je als het lukt flexibel op en wijk soms af van de vaste kantoortijden. Het slecht aansluiten van werk op het privéleven (of andersom) draagt bij aan stress en burn-out. Dus werkt een collega graag een ochtendje thuis voor die belangrijke afspraak buiten de deur om 11 uur? Dat is prima.
 
Planning
 
Meer tips over hoe samenwerking is veranderd lees je hier in onze post; Dit is het jaar dat samenwerken veranderd is.

Tip 6: Gebruik moderne tools

Nu zijn wij wel een beetje van de planningsoftware (nee echt). Een goede tip is om eens deze handige gratis online agenda- en project tools te bekijken: Asana (wij gebruiken hem zelf ook). Die helpt je overzicht te krijgen en te houden, taken te structureren en (op tijd) uit te voeren. En je kunt ze ook in teamverband gebruiken, wat wil je nog meer? Check hier het artikel met alle tech die wij bij clevergig gebruiken om goed op afstand te werken!
 
Kost het inplannen van de diensten voor je flexpool te veel tijd? Met de slimme planningsoftware van clevergig plan je sneller de juiste persoon op de juiste klus. Hierdoor groei je tot 200% in het eerste jaar dat je ons product gebruikt.
 

Tip 7: Concentreer je op één taak tegelijk

Een opdrachtgever met een nieuw verzoek, een flexwerker met een vraag. Een teamgenoot aan de telefoon, mailtjes die de hele dag door binnenstromen. Je wordt ongetwijfeld veel ‘gestoord’ in je werk door kleinere taken op momenten die jou niet helemaal uitkomen. En wat iedereen ook zeg: multi-tasken slecht voor je concentratie of stressniveau. Dus: focus zoveel mogelijk op één taak.
 
Hoe precies? Zet je telefoon helemaal uit bij belangrijke afspraken, of leg hem uit je eigen zicht als je geconcentreerd met een grotere taak bezig bent. Een goeie tip om je te helpen bij het focussen: plan vaste tijden en blok (halve) uren waarin je je mailbox beantwoordt en telefoontjes pleegt (bron). Probeer dan zoveel mogelijk mails meteen te beantwoorden (versus openen en weer weg-klikken). 90% schijnt een goede hoeveelheid te zijn. De overige 10% heeft dan ofwel lage prioriteit (denk weer aan die goeie ouwe Eisenhower) ofwel hoge prio maar kost even wat werk. En laatste advies: zet notificaties vanuit je mailbox of andere systemen uit, zodat je tussendoor niet afgeleid wordt.

Tip 8: Durf nee te zeggen

Die ene collega die je vraagt een extra taak op je te nemen die eigenlijk niet tot je werkzaamheden behoort. die iemand anders beter of sneller kan doen en/of waar je echt geen tijd voor hebt? Soms is de oplossing simpel: zeg nee. Communiceer open met collega’s en je leidinggevende over het werk dat jij al uitvoert. Leg uit hoeveel tijd je dat gemiddeld kost en de eventuele werkdruk die je ervaart. In het ergste geval kunnen ze je namelijk helpen.

Vooruit met je tijd

Tijd is het enige "ding" in het leven wat wij maar één keer uit kunnen geven. Het is belangrijk om te begrijpen hoe je er mee om moet gaan. Je moet je eigen tijd en aandacht leren respecteren. Op deze manier gaan anderen dat ook meer doen, en ervaar je minder stress.
 
Welke van deze tips ga jij als eerste implementeren?
avatar

Arnoud Visser

Mijn naam is Arnoud en ik heb de rol van Chief Commercial Officer bij clevergig. Binnen deze rol houd ik mij bezig met sales, marketing en verdere groei van clevergig.

COMMENTS